Uitgaven reclame internet nemen toe

De bestedingen van reclamegelden op internet zijn in het eerste kwartaal van 2006 met 34 procent gestegen. Dat heeft IAB Nederland, een brancheorganisatie voor de online advertentie-industrie, gisteren bekendgemaakt. De cijfers van de twee grootste advertentieverkopers op internet, Google en Yahoo, zijn in deze cijfers niet meegenomen.

De IAB-adverteerders hebben in januari, februari en maart 29 miljoen euro uitgegeven aan internet. In hetzelfde kwartaal van vorig jaar was dat 21,6 miljoen euro. IAB Nederland onderzocht samen met Nielsen Media Research de omzet van bedrijven als de huizensite Funda, de gemeenschap MSN, het webportaal Ilse Media, internetaanbieder Wanadoo en de uitgever Wegener multimedia. De meeste advertenties op de sites van deze bedrijven kwamen uit de sector media: 26,4 procent. Adverteerders uit de financiële dienstverlening en de telecom namen 16, 1 procent en 13,2 procent van de uitgaven voor hun rekening.

Ruim de helft van de advertentie-inkomsten wordt gegenereerd door banners, de traditionele vorm van adverteren op het web. Sterk in opkomst is de zogenoemde content-integratie, aldus Igor Beuker, directeur van IAB Nederland. Het gaat hier om het aanbieden van de inhoud van een website via een andere website. Zo kan een site die arbeidsmarktadvertenties aanbiedt die vacatures bijvoorbeeld rechtstreeks op een nieuwsportal zetten, in plaats van met een banner bezoekers naar de eigen site te lokken. Beuker: „Zo breng je jouw content naar een plek waar al veel bezoekers zijn, in plaats van dat je die bezoekers via een advertentie naar je eigen site dirigeert.” Content-integratie is goed voor 30 procent.

Beuker: „Nederland volgt hiermee de trend die in Engeland en de VS al langer zichtbaar is. Waarom zou je met veel moeite mensen naar je site proberen te halen als er sites bestaan waar al miljoenen bezoekers komen?”

Vorig jaar werd er in totaal 170 miljoen euro besteed aan reclame op het web. Voor 2006 raamt IAB Nederland een bedrag van 220 miljoen euro, inclusief de inkomsten van Yahoo en Google.