Nieuw logo voor gezonde voeding

Voedingsfabrikanten Unilever, Campina en Friesland Foods mogen vanaf volgende week hun gezonde producten voorzien van een speciaal logo. Op dit ‘Ik Kies Bewust’ logo staat onder meer hoeveel suiker, verzadigd vet, zout en calorieën dat product bevat.

Die ingrediënten zijn onder andere verantwoordelijk voor overgewicht en hart- en vaatziekten. Minister Hoogervorst van Volksgezondheid zou het logo vanmiddag in Den Haag onthullen. Het initiatief wordt ondersteund door onder meer het Voedingscentrum. Op advies van een onafhankelijke wetenschappelijke commissie mogen fabrikanten het logo op een verpakking plaatsen. De commissie baseert zich voor haar oordeel op voedingsadviezen van onder andere wereldgezondheidsorganisatie WHO.

De drie voedingsfabrikanten introduceren het logo, omdat volgens hen niet altijd duidelijk is voor consumenten wat goede voedingsmiddelen zijn.

Minister Hoogervorst noemt het logo „een goede zaak”. Hoogervorst: „Consumenten kunnen in één oogopslag zien of ze een gezond product kopen.” Volgens de bewindsman kan het logo het aantal mensen met overgewicht afremmen. In Nederland heeft 40 procent van de mensen overgewicht.

De voedingsindustrie, verenigd in de FNLI, kon het het afgelopen jaar niet eens worden over een logo. Daarom heeft Albert Heijn eerder een eigen logo ingevoerd. Ook Unilever, Campina en Friesland Foods wilden niet langer wachten.