Ha, Marco Bakker speelt weer eens in een opera

De opera 'De Parelvissers' bevat mooie muziek, maar een wankel en complex plot.

De regisseur en de decorontwerper konden daar niets aan veranderen.

De Parelvissers door Opera Zuid (en Het Brabants Orkest o.l.v. Fabrice Bollon) toert tot 17 juni door Nederland. De regisseur is Katja Czellnik en de decors zijn van Stefan Schulz. Kijk ook op www.operazuid.nl. De Parelvissers van Bizet door Opera Zuid regie: Katja Czellnik premire: 20 mei 2006 Stadsschouwburg Eindhoven op de foto: Sophie Graf (LŽ•la) in de doos en Christopher Steele (Nadir) alle rechten voorbehouden bij gebruik naamsvermelding verplicht foto en auteursrecht fotograaf Deen van Meer Beroepsvereniging van fotografen GKÄ Oudezijds Voorburgwal 221 1012 EX Amsterdam tel.: 06.53617774 Postbank 3560388 email: deeninbeeld@wanadoo.nl Meer, Deen van

Zijn we niet allen 'parelvissers', op zoek naar geluksmomenten die glans geven aan ons bestaan? In de voorstelling van Bizets opera De Parelvissers waarmee Opera Zuid deze maand langs twaalf theaters toert, licht die vraag op als een tegeltjeswijsheid in de boventiteling. Maar veel geluk vinden de parelvissers niet - niet in de noten van Bizet en zeker niet in de regie van Katja Czellnik.

Dat De Parelvissers ondanks het beroemde duet zelden wordt opgevoerd, is niet zonder reden. Aan de kleurrijke en melodisch inventieve muziek ligt het niet. Maar de plot is zowel wankel als complex - en daaraan konden ook de paginalange duidingen van regisseur en decorontwerper in het programmaboek niets veranderen.

Artistiek leidster Miranda van Kralingen wil met Opera Zuid vooral leuke familievoorstellingen maken, lichtte ze eerder toe in een interview met NRC Handelsblad. Die benadering blijkt ook uit het seizoen 06/07 dat zij zaterdag voorafgaand aan de première van De Parelvissers presenteerde. Het omvat naast een educatieve voorstelling van Stravinsky's Mavra publiekstrekkers als Bizets Carmen, Die lustige Witwe van Léhar en - verrassender - Dvoráks sprookjesopera Rusalka.

De keuze voor De Parelvissers zal mede zijn ingegeven door de aantrekkingskracht van de bekende titel, maar een gezellige gezinsvoorstelling is het niet geworden. Omdat het 'suikerspinnige' karakter van de muziek niet mocht leiden tot een even zoete enscenering, zijn de parelvissers verplaatst van het strand van Ceylon naar een fabriekshal, zoals je die in Azië overal vindt. Arbeiders in grijze overalls hopen er vergeefs op een kleurrijker leven. Dat die hoop ijdel is, wordt niet aan de verbeelding overgelaten. Als het veelal goed zingende arbeiderskoor zijn God aanroept, wuift het met plastic opblaaspalmen, die aan het slot leeggelopen vodden blijken. En zo is alles in deze productie in een opzichtige symbolentaal treurig, hopeloos, leeg. Vals is de maagdelijkheid van de aanbeden priesteres Lëïla - verbeeld door de vissers die in T-shirts met zuurstokroze Virgin-opdruk met suikerspinnen overgooien. Treurig zijn de onderlinge menselijke relaties, zoals blijkt uit het trappen tegen, struikelen over of schuilen in kartonnen dozen. En hopeloos is zelfs de religie, waarvan de leegte wordt onderstreept met een neo-fascistoïde vlag en dito tatoeages.

Muzikaal is de voorstelling sterker, meer gelaagd en evenwichtiger. Dirigent Fabrice Bollon realiseert met het Brabants Orkest zeker in de tweede en derde akte zwelgende en onstuimige passages. In de verdienstelijke cast valt met name de strak en toch zwoel zingende sopraan Sophie Graf (priesteres Léïla) op; het is heel begrijpelijk dat de in de hoogte wat magere maar verder juist aantrekkelijk zingende tenor Christopher Steele (Nadir) haar niet wil vergeten. Hans Voschezang (Zurga) is zijn concurrent; een bariton met een innemend geluid maar nog krachtiger podiumuitstraling.

Wie De Parelvissers bezocht omwille van de opera-comeback van bariton Marco Bakker (68), werd teleurgesteld. Bakker, die in zijn lange carrière bij De Nederlandse Opera meer dan veertig rollen zong, was de laatste jaren als zanger weinig actief. De rol van hogepriester Nourabad bracht daarin geen verandering. Bakker was weliswaar voortdurend op het podium aanwezig, maar vocaal viel er aan zijn gecoupeerde rol wel erg weinig eer te behalen.

De Parelvissers door Opera Zuid (en Het Brabants Orkest o.l.v. Fabrice Bollon) toert tot 17 juni door Nederland. De regisseur is Katja Czellnik en de decors zijn van Stefan Schulz. Kijk ook op www.operazuid.nl.

    • Mischa Spel