Babyverzorger Avent komt in bezit Philips

Philips wordt de nieuwe eigenaar van Avent, een Brits bedrijf dat producten voor moeder- en babyverzorging maakt, zoals borstpompen en zuigflessen. De overnamesom bedraagt 675 miljoen euro.

Het elektronicaconcern wil met de overname zijn positie op de markt voor persoonlijke verzorging versterken, zo liet het vanmorgen weten. Avent is marktleider in het Verenigd Koninkrijk en behoort tot de drie grootste fabrikanten van babyverzorgingsproducten in de Verenigde Staten.

„We zien de gezondheid en het welzijn van moeders en kinderen als een belangrijke toekomstige markt voor Philips”, verklaarde Andrea Ragnetti, directeur van de divisie huishoudelijke apparaten en persoonlijke verzorging van Philips, de divisie waarin Avent zal worden opgenomen. „Avent is een vooraanstaand merk voor de verzorging van moeder en baby, terwijl Philips sterk is in de gezondheidszorg en consumentenelektronica. Samen zien we uitstekende kansen om een sterke speler op deze groeiende markt te worden.”

Volgens Elisabeth Christie, de bestuursvoorzitter van Avent, biedt de combinatie met Philips goede mogelijkheden voor groei op de lange termijn.

Avent werd opgericht in 1984 en verkoopt zijn producten in zestig landen. Het concern behaalde in het afgelopen boekjaar, dat sloot op 31 maart, een omzet van ongeveer 165 miljoen euro. Dat betekende een groei van 12 procent ten opzichte van het vorige boekjaar. De winstmarge lag op 22 procent.

Philips betaalt de huidige eigenaar van Avent, de particuliere investeringsmaatschappij Charterhouse Capital Partners, de overnamesom in contanten. De transactie moet in het derde kwartaal van dit jaar zijn beslag krijgen.

Avent staat bekend om zijn innovatieve producten: zo ontwierp het bedrijf een babyfles die het natuurlijke voedingsproces nabootst. Van alle Avent-producten wordt 90 procent gemaakt in de fabriek in het Engelse Suffolk. Het bedrijf maakt onder meer drinkbekers, sterilisatie-apparatuur voor fles- en borstvoeding en spenen.

Philips heeft hoge verwachtingen van de markt voor moeder- en babyverzorgingsproducten. Nu heeft deze een omvang van zo'n 7 miljard euro, maar de markt groeit in de komende vijf jaar in ontwikkelde landen met 5 procent per jaar en in opkomende markten 10 procent.

In landen als Nederland krijgen mensen steeds vaker op oudere leeftijd kinderen. Door de vergrijzing komen er meer grootouders. Door deze ontwikkeling groeien de uitgaven per baby. Diezelfde tendens is zichtbaar in opkomende economieën. In bijvoorbeeld China geven ouders ook meer uit per kind. Dat heeft te maken met de toenemende welvaart in dit land, stelt Philips.