Jankende motoren in de bossen rond Hengelo

Na enkele mindere jaren winnen motorwegraces aan populariteit. Op de Open Nederlandse kampioenschappen mocht dit weekeinde iedereen die wilde meedoen.

Deelnemers aan de Open Nederlandse kampioenschappen in Hengelo, afgelopen weekeinde. Foto Bas Czerwinski 21-05-2006, HENGELO GLD. ONK WEGRACES OP HET STRATENCIRCUIT IN HENGELO. FOTO BAS CZERWINSKI Czerwinski, Bas

In het landelijke gebied rond het Gelderse Hengelo werden gisteravond laat de lantaarnpalen terug in de grond gezet. Slechts slipsporen en een grindbak wezen nog op de jaarlijkse metamorfose van de smalle binnenweggetjes in circuit Varsselring. Motorwegraces winnen weer aan populariteit, zo constateert de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV).

Van grote afstand was het typerende jankende geluid van racemotoren al te horen in de bossen rond Hengelo. Hoewel toeschouwers op sommige stukken weiland naast het circuit tot in hun enkels in de modder wegzakten, beschikten coureurs over een goed geasfalteerde en nagenoeg droge baan. De 43ste editie van de wegraces, georganiseerd door de Hengelose Auto- en Motorvereniging, was tevens het decor voor de Open Nederlands kampioenschappen.

Racen op wegen waar je zelf ook kunt rijden, op een type motor dat je zo bij de garage kunt kopen. Zo verklaarde directeur Martin de Graaff van de KNMV staande naast de lawaaierige starting grid de populariteit van wegraces. “Het gaat om herkenbaarheid. Mensen rijden morgen weer op deze wegen en zien vandaag motoren in een standaarduitvoering. Dat is in de MotoGP wel anders. Die machines zijn veel verder ontwikkeld. Van de fabrieksmotor van wereldkampioen Valentino Rossi worden er maar drie gemaakt.“

Zat de discipline enkele jaren geleden in “een dipje“, nu is wegracen weer helemaal terug, volgens de directeur van de motorsportbond. “Stratencircuits in Raalte en Tolbert voldeden, net als enkele banen in Brabant, niet aan de voorschriften van de KNMV“, zei De Graaff. “Daardoor hadden we een jaar of drie geleden gewoon te weinig circuits. Het was niet zo dat alle wegen te slecht waren; ze waren gewoon niet geschikt voor de nieuwe motoren. Vandaag rijden er ook tussen die driehonderd kilometer per uur halen. Dan gelden heel andere veiligheidsvoorschriften.“

Mede daardoor stond De Graaff vorig jaar beduidend minder vrolijk bij de wegraces in Oss, toen het toneel van de Open Nederlandse kampioenschappen. De organisatie schrapte een groot deel van de races wegens vertraging en onvoldoende vertrouwen in het gloednieuwe stratencircuit. Woedende toeschouwers eisten hun geld terug en ook de coureurs waren niet tevreden.

Op de Varsselring is de vaart enigszins uit het 4.878 meter lange traject gehaald. Een recht stuk is simpelweg vervangen door een chicane. Door andere vernieuwde circuits, zoals in Oss en Eemshaven, waar op industrieterreinen met een open landschapsindeling rekening is gehouden met mogelijke wegraces, hoopt de motorsportbond wegracen aantrekkelijker te maken.

“We hebben een goede racekalender samengesteld voor de Nederlandse coureurs“, vertelde De Graaff. “Daarin zijn niet alleen de wedstrijden in Hengelo en Oss opgenomen, maar ook buitenlandse races. De circuits Francorchamps [België] en Nürburgring [Duitsland] zijn in de uitwisseling betrokken om Nederlanders ervaring op te laten doen met buitenlandse concurrentie. Daarom is “Hengelo' ook een ópen kampioenschap. Iedereen die wil rijden kan meedoen, ook buitenlanders. Bondscoach Henny Lentink let vooral op jonge rijders, die vanaf een vroeg stadium opgepikt en begeleid kunnen worden.“

De Nederlandse coureurs bij de wegraces leken bij het kennerspubliek in Hengelo populairder dan de MotoGP-collega's die op hetzelfde tijdstip in Le Mans reden. Het uitvallen van de Italiaan Valentino Rossi werd met hetzelfde gejuich onthaald als de overwinning van Ossenaar Arie Vos in de Supersport-klasse. “Mensen zien nu eenmaal graag lokale rijders in actie.“

De charme van wegraces werd voor velen geïllustreerd door een haas, die besloot via de geïmproviseerde pitsstraat een kijkje te nemen op de Varsselring. Tot vermaak van het publiek wist het in paniek geraakte dier maar net in het hoge gras aan de jankende motoren te ontsnappen. “Dát zie je in Le Mans niet“, riep een toeschouwer verheugd.