ABN Amro II redt bemanning Movistar

De dood van een collega op ABN Amro II overschaduwt de zege van ABN Amro I in de Ocean Race. De getroffen Nederlandse boot redde gisteren de bemanning van het Spaanse schip Movistar.

De ABN Amro I zaterdag voor de Engelse kust. Foto Reuters ABN AMRO ONE passes the scoring gate at Lizard Point, England May 20, 2006, after Volvo Ocean Race Leg 7 from New York across the Atlantic Ocean to Portsmouth in England. EDITORIAL USE ONLY REUTERS/Volvo Ocean Race/Oskar Kihlborg/Handout REUTERS

De Volvo Ocean Race rond de wereld moest een leerschool worden voor de “jonge honden' van ABN Amro II. Dat is het geworden. Maar dat er tijdens de zevende etappe van New York naar Portsmouth zoveel van hun zeemanschap zou worden geëist, had niemand kunnen bedenken.

De jonge bemanning van de “talentenboot' moest gisteren, met het lichaam van hun vorige week verdronken collega Hans Horrevoets nog aan boord, midden op de Atlantische Oceaan in het oog van een zware storm een reddingsoperatie op touw zetten voor de zeilers van de in nood verkerende Spaanse boot Movistar, van de Nederlandse schipper Bouwe Bekking.

Het Spaanse jacht maakte de afgelopen dagen steeds meer water door ernstige averij aan de (beweegbare) kiel, een probleem waarmee Bekking en zijn bemanning al sinds het begin van de Ocean Race te kampen hadden. Met het oog op de storm besloot Bekking het zeiljacht te verlaten, omdat hij het leven van de bemanning niet op het spel wilde zetten. Het commando “verlaat het schip' was volgens Bekking “de moeilijkste beslissing die ik ooit in mijn leven heb moeten nemen“, zo liet hij gisteren weten vanaf ABN Amro II. “Er stonden tien levens op het spel, met evenzoveel betrokken families - het juiste besluit“, aldus Bekking.

ABN Amro II bleef het afgelopen etmaal op verzoek van Bekking al in de buurt van de volgelopen Spaanse boot. Gisterochtend om half tien hakte Bekking de knoop door en droeg de tienkoppige bemanning op met een reddingsvlot over te stappen naar ABN Amro II. Ook voedselvoorraden, veiligheidsmateriaal, media-apparatuur en een extra reddingsvlot werden overgebracht naar de andere boot. De operatie duurde ongeveer een uur.

De overvolle ABN Amro II probeerde gisteravond de Engelse kust te bereiken: met negen eigen bemanningsleden, het lichaam van Horrevoets en de tien bemanningsleden van Movistar.

De Britse marine stuurde gistermiddag twee fregatten naar ABN Amro II om de bemanning naar de Engelse kust te begeleiden.

Bekking bedankte de bemanning van ABN Amro II, onder leiding van de 30-jarige Franse schipper Sebastien Josse, gisteren uitvoerig voor de reddingsoperatie. “We realiseerden ons allemaal dat het heel moeilijk was voor hen om om te keren“, zei Bekking. “Ik hoop dat ze enige troost vinden in het feit dat ze tien levens hebben gered. Een boot is maar een boot, die kun je vervangen, levens niet.“

Overigens behandelde schipper Josse van ABN Amro II de bemanning van Movistar als passagiers; zij mochten niet meehelpen tijdens het restant van de etappe naar Engeland, zo liet Bekking weten. “Hij wil blijven racen volgens de geest van de regels, met zijn eigen jongens. Daar heb ik geen moeite mee“, aldus Bekking.

Het was niet voor het eerst dat Movistar een lekkage had bij de kiel. In maart, tijdens de vierde etappe, scheelde het niet veel of de Spaanse zeilboot was gezonken vlak onder Kaap Hoorn bij Chili. De boot liep toen plotseling zó snel vol dat de zeilers tot hun knieën in het water stonden. Schipper Bekking seinde vervolgens de andere boten in de vloot in voor assistentie.

Vanochtend bereikte de ABN Amro II de baai van Falmouth, aan de Engels zuidkust, waar de boot werd stilgelegd. De bemanningsleden van de Movistar gingen van boord en werden in grote rubberboten aan land gebracht. Daarna, aan het eind van de ochtend, is een operatie begonnen om het stoffelijk overschot van Hans Horrevoets aan boord van een Nederlands marineschip te brengen.

De dramatische gebeurtenissen rondom ABN Amro II overschaduwen de prestaties van het vlaggeschip van de bank volledig. ABN Amro I, de boot van de Nieuw-Zeelandse schipper Mike Sanderson, is superieur sinds het vertrek vanuit Spanje in november vorig jaar. Gisteren finishte “Black Betty' als eerste in het Engelse Portsmouth, negen dagen na het vertrek uit New York, en won daarmee de vierjaarlijkse Volvo Ocean Race. De vloot heeft nog twee etappes voor de boeg.

Wegens de dood van Horrevoets vierde de bemanning van ABN Amro I de overwinning ingetogen. “We voelen ons ellendig“, zei Sanderson in de haven van Portsmouth. “Alles wordt overschaduwd door het overlijden van Hans. We zouden er alles voor over hebben om hem terug te halen. Maar dat kan niet. Ik weet wel dat hij heel blij zou zijn geweest met onze overwinning in deze etappe en onze eindzege in de Volvo Ocean Race.“

Uit eerbied voor hun overleden collega bleven de champagneflessen gesloten toen de bemanning van de ABN Amro I de finish passeerde. Toch wilde Sanderson nog wel iets persoonlijks zeggen over de eindzege in de race. “Het is een heel speciaal moment. Voor mij is dit een olympische medaille, alsof je de top van de Mount Everest hebt bereikt, een jongensdroom die uitkomt.“

ABN Amro I heeft in het klassement 81 punten verzameld en kan niet meer worden ingehaald. Er staan nog vier wedstrijden op het programma, waaronder havenraces in Portsmouth en bij Hoek van Holland.

    • Rob Schoof