Na de Japanners en de Koreanen, nu de Chinezen

Vanaf 2007 zullen goedkope Chinese auto's de Europese markt overspoelen, zo wordt verwacht. Nederlandse importeurs praten met de 98 Chinese autofabrikanten om ze naar Nederland te halen.

In de autosupermarkt van Karel Cardoen kunnen consumenten kennismaken met Chinese automerken. Chinese auto’s zijn goedkoper dan vergelijkbare auto’s uit andere landen, maar voldoen soms niet aan de veiligheidseisen. Foto NRC Handelsblad, Rien Zilvold roosendaal autoshop cardoen chinese autos foto rien zilvold Zilvold, Rien

Ze ruiken naar plastic. De dashboardmetertjes lijken afkomstig uit een kindertrapauto en sommige portieren slaan wel heel makkelijk dicht. Maar hier staan ze dan in Roosendaal, vers uit de fabriek in China: De Hafei Lobo, de Faw Jiaxing, de Dongnan Freeca Estate of de Yangzi Lucky Bell. Exotische namen, maar met zachte prijsjes. Van een kleine auto voor 5.900 euro tot een grote SUV voor 15.900 euro of een pickuptruck voor 19.900 euro.

'Dat is zeker dertig procent goedkoper dan een vergelijkbare auto van een ander merk', zegt Karel Cardoen. Hij heeft tien Chinese auto's naar België en Nederland gehaald om consumenten kennis te laten maken met de goedkope wagens. Dit weekend staan ze in de autosupermarkt van Cardoen in Roosendaal. 'Het zijn natuurlijk geen auto's voor mensen die gevoelig zijn voor imago, maar voor mensen die gewoon goedkoop een auto willen hebben.'

De Belg wil Chinese auto's invoeren in de Benelux. Zijn bedrijf is in eigen land al jarenlang succesvol met autosupermarkten waar meerdere automerken onder één dak worden verkocht. Vorig jaar opende hij zijn eerste Nederlandse vestiging in Roosendaal, waar Hyundai's, Renaults en Volvo's naast elkaar staan te glimmen. Cardoen wil in 2007 in de Randstad zijn tweede Nederlandse autosupermarkt openen.

Met daarin Chinese auto's. Nu zijn ze niet geschikt voor de Europese markt, maar de Chinezen werken er hard aan om ze dat wel te maken. 'Ze voldoen niet aan de Europese veiligheids- en emissie-eisen. En ook niet aan de wensen van de Europese consument. Die proberen we dit weekend te inventariseren met een enquête en de resultaten geven we door aan de Chinese fabrikanten.'

Cardoen is in gesprek met tien fabrikanten ('Er zijn er 98, de andere 88 vonden we niet geschikt') en denkt uiteindelijk drie merken te zullen invoeren vanaf 2007. Maar hij is niet de enige, overal in China komt hij concurrenten tegen. AutoBinck Holding, importeur van het Japanse Mazda en het Koreaanse Hyundai, loopt er ook rond. 'Wij voeren besprekingen, maar praten daar verder niet over', zegt woordvoerder Jur Raatjes.

Openhartiger is operationeel directeur Milco de Vries van Kroymans, dat naast merken als Ferrari en Alfa Romeo ook het Koreaanse Ssangyong invoert. 'Wij oriënteren ons al een jaar in China. Het is niet zeker, maar wel zeer waarschijnlijk dat we volgend jaar Chinese auto's zullen importeren', zegt hij. 'De verschillen in kwaliteit tussen de Chinezen zijn groot, dus je moet zorgvuldig selecteren. We willen met de grootste fabrikanten samenwerken, die meerdere modellen op de markt kunnen brengen. Zij hebben minder haast dan kleine merken. Wij zijn ervan overtuigd dat die grote merken straks niet alleen op prijs, maar ook op kwaliteit kunnen concurreren.'

Vorig jaar had een bedrijf uit Brasschaat de primeur op de eerste Chinese auto in de Benelux met de Landwind. Maar bij een crashtest door de ADAC, de Duitse tegenhanger van de ANWB, faalde de terreinwagen jammerlijk. De problemen zijn inmiddels opgelost. 'En dat weten de mensen', zegt general manager René Zwaans van importeur LWMC. 'Van de 700 Landwinds die wij hebben besteld, is nu misschien nog tien procent over', vertelt hij. 'Wij gaan in de toekomst ook meer doen, maar daar mag ik niets over verklappen.'

Niemand is deze waarschuwing voor haastige spoed vergeten. Cardoen: 'De Chinezen zijn door Landwind zelf ook voorzichtiger geworden. Iedereen daar weet wat er is gebeurd.' En dus zijn de Chinezen gespitst op de vereisten bij de Europese crashtests.

Desondanks popelen Chinese autofabrikanten om naar Europa en de VS te komen. Ze produceren al meer auto's dan ze in eigen land kwijt kunnen. Van de zeven miljoen auto's die in 2005 in China werden geproduceerd, maakten de Chinese automerken er twee miljoen. Daarvan werden er ruim 170.000 geëxporteerd naar Rusland, andere voormalige Oostbloklanden en Afrika.

Hoewel ze zich in het fabriceren van auto's hebben bekwaamd in joint ventures met westerse en Japanse merken, zullen ze nu niet met slappe aftreksels van oude modellen komen. Een paar van de auto's die in Roosendaal staan, zijn ontworpen door Europese ontwerpstudio's als Pininfarina en Bertone.

De voorspellingen over de opmars van Chinese auto's nemen fantastische vormen aan. In 2007 zal het marktaandeel in Europa slechts 0,25 procent zijn, volgens prognoses waar Cardoen mee schermt. In 2010 zal dat gegroeid zijn tot 5 procent en in 2020 tot 10 procent. Dat is evenveel als de Japanners nu hebben. De ogen van Cardoen gaan ervan glimmen. '0,25 procent in 2007 is in Nederland 1.250 auto's', rekent hij voor. 'En 5 procent in 2010 betekent 25.000 Chinese auto's. Die zullen wij wel niet allemaal verkopen, maar dat zijn toch leuke aantallen.'