Meer consumptie

Het zijn vlak voor de WK Voetbal niet alleen de televisies die weer de winkel uitvliegen bij Electro World Tummers in Roermond. 'Ook digitale recorders en digitale fotocamera's doen het goed', zegt bedrijfsleider Henny Verhagen.

Het grootste is de belangstelling wel voor plasma- en lcdschermen. 'Mensen willen weer iets moois laten zien in hun huiskamer. Dan besteed je het geld liever aan zo'n groot televisiescherm dan aan een wasmachine. '

De verkopen in de detailhandel trekken de laatste maanden voor het eerst na jaren van misère weer aan. Met een stijging van de omzet in februari van 11,5 procent ten opzichte van vorig jaar, zorgen de elektronicazaken voor een uitschieter in de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ook modewinkels en textielsupermarkten zagen hun omzet met 8 en 11,3 procent stijgen. Zelfs de meubelzaken, die in de recessiejaren zware klappen opliepen, verkopen weer beter.

Ongetwijfeld voelen mensen zich zekerder in hun baan. De werkloosheid neemt de laatste maanden weer verder af, bleek deze week uit cijfers van het CBS.

De Nederlandse uitzendbureaus zagen in de tweede helft van 2005 al dat zij beduidend meer mensen aan een tijdelijke baan konden helpen, blijkt uit cijfers van branche-organisatie ABU. 'De kentering is er al sinds mei 2004, maar sinds eind vorig jaar zien we groei die hoger is dan 20 procent', zegt Jan Vermeulen, algemeen directeur Nederland van Randstad. 'Vroeger zag je bij een economische opleving dat de vraag vanuit de industrie steeg, omdat zij meer orders krijgen. Nu zien we ook een sterke vraag naar commerciële mensen. Bedrijven kijken of ze met flexibele medewerkers de verkoop kunnen verhogen en nemen als dat lukt mensen in dienst.'

In sommige sectoren wordt alweer gevreesd voor schaarste. Ict-bedrijven zijn druk aan het werven, ondanks de verhuizing van banen naar landen als India. Vooral hoogopgeleide ict-mensen hebben weer voldoende keuze, al worden ze niet meer gelokt met dure leasebakken. Hooguit met ludiekere verleidingen, zoals de snowboardcursus die elke nieuwe junior consultant bij Accenture krijgt.

Als het optimisme weer terugkeert, worden mensen vaak ook weer moediger op de huizenmarkt. Maar op de enorme stijging van de huizenprijzen eind jaren negentig volgde er geen instorting in de slechte economische jaren. De vraag nam wel wat af, maar niet dramatisch. Er is nu in de cijfers van het kadaster en de NVM geen dramatische stijging zichtbaar.

Volgens cijfers van de NVM stegen de huizenprijzen in het eerste kwartaal van 2006 met slechts 0,7 procent. Het aantal verkopen steeg wel met 9 procent, maar de huizengekte is nog lang niet teruggekeerd. 'Het is nog trekken en duwen, merken wij', zegt Roy Boesveld van Willemsen Makelaars in Arnhem. 'Alleen de appartementen of huizen die goed zijn opgeknapt, zie je snel weggaan. Verder staan huizen nog steeds langer te koop.' Een andere verklaring heeft hij ook. ' De consument koopt gewoon bewuster.'

    • Daan van Lent