'Het gaat met horten en stoten'

Jens Tiemann, een 41-jarige onderzoeker uit Berlijn, gebruikt zijn Nokia 6630 umts-toestel nu ongeveer een jaar. Bovenop zijn abonnement van T-Mobile betaalt hij maandelijks 25 euro extra om 30 megabyte aan data te kunnen downloaden. Nu hij het toestel een jaar in bezit heeft, zegt Tiemann dat het umts-netwerk goed functioneert, maar te duur is en tot nu toe niet echt van nut is gebleken. 'Ik zou makkelijk zonder kunnen', aldus Tiemann, die het toestel gebruikt om mobiele telefonie te bestuderen op een afdeling van het Fraunhofer Instituut. 'Het voornaamste probleem wordt gevormd door de kosten van het verzenden van data naar het toestel. Bovendien is er nog geen echte killer app [supertoepassing, red.] Ik zie niet in waarom consumenten umts nu al zouden omarmen.'

Tiemann gebruikt de datafuncties van zijn Nokia ongeveer éénmaal per week, als hij met de bus naar zijn werk rijdt, om de krantenkoppen en korte samenvattingen van het nieuws te lezen. Hij vermijdt mobiele webportalen van aanbieders als T-Online en Vodafone, met als argument dat hij mobiele aanbieders niet vertrouwt als brengers van het nieuws.

Tiemann heeft videotelefonie op zijn werk uitgeprobeerd met collega's, maar hij vond de transmissiesnelheid te laag en niet overeenkomstig het reclamefilmpje van T-Mobile op de Duitse televisie, waarin een video-opname van een jonge vrouw die haar volle haardos schudt zonder onderbrekingen wordt verstuurd naar de mobiele telefoon van een vriendin. 'We hebben dat zelf getest', zegt Tiemann, 'en de beweging was te snel voor de transmissie. Het ging met horten en stoten.' Hij leest geen e-mail op zijn umts-toestel, omdat hij niet bereid is te betalen voor een zogenoemde push service, die e-mailtjes automatisch naar zijn toestel verstuurt zonder dat de gebruiker hoeft in te loggen om de berichten op te halen. Tiemann leest zijn e-mail op zijn laptop, waarvoor hij een wifi-datacard van T-Mobile gebruikt. Hij downloadt nooit attachments naar zijn mobieltje, omdat hij bang is zijn maandelijkse datalimiet te overschrijden. 'Als je eenmaal die limiet passeert, word je pas echt gestraft', zegt Tiemann. 'Het is het beslist niet waard.'

Tot nu toe is hij binnen de grenzen van zijn abonnement gebleven. Hoewel Tiemann een softwareontwikkelaar is die tien jaar lang als telecommunicatieonderzoeker heeft gewerkt, zegt hij dat hij en zijn collega's niet in staat zijn de maandelijkse nota's van T-Mobile te ontcijferen, die een ingewikkelde mix bevatten van verbindingen, inbeltijd en datavolumes. 'Wij zijn professionals en begrijpen er niets van', aldus Tiemann. 'Denk je eens in hoe een gemiddelde consument zich moet voelen.'

Aanvankelijk bekeek Tiemann een paar gratis videoclips op zijn mobiele telefoon, als onderdeel van een promotie van T-Mobile. Maar hij heeft sindsdien geen tv meer gekeken op zijn toestel. Tiemann zegt dat het scherm van 3 bij 5 cm te klein is om lang naar te kijken. Hij heeft twee vrienden met umts-toestellen, maar heeft met geen van beiden een videotelefoongesprek gevoerd. 'In essentie zou dat een inbreuk op hun privacy zijn, en videobellen heeft beslist geen toegevoegde waarde', aldus Tiemann.

Alles bij elkaar functioneert het umts-netwerk volgens Tiemann goed, maar is het te duur in het gebruik en biedt het geen commerciële voordelen ten opzichte van de tweede generatie gprs-technologie. Hij zou het umts-netwerk gebruiken om meer met zijn mobieltje op internet te surfen, als T-Mobile de datatarieven zou verlagen en de nota's transparanter en begrijpelijker zou maken.

© International Herald Tribune Vertaling: Menno Grootveld