‘Mao hoort in een Chinees museum’

Staff at Beijing Huachen Auctions display a painting of China's late communist leader, Mao Zedong, in Beijing, Thursday May 18, 2006. The painting, which was used as a model for portraits hung above Beijing's Tiananmen Rostrum in the 1950s and 1960s, is scheduled to be auctioned on June 3. The painting is expected to bring 1-1.2 million yuan (US$120,000-US$150,000) at the sale, which is open to both Chinese and foreign bidders. (AP Photo/EyePress) ** CHINA OUT ** Associated Press

De voorgenomen veiling van het beroemde olieverfschilderij van de vroegere Chinese leider Mao Zedong heeft niet alleen de belangstelling getrokken van potentiële kopers. Critici betogen nu dat het niet in buitenlandse handen mag vallen, maar thuishoort in een Chinees museum. Het schilderij van 91 bij 69 centimeter diende als model voor het reusachtige portret van Mao zoals dat in de jaren vijftig en zestig hing boven de toegangspoort van de Verboden Stad bij het Plein van de Hemelse Vrede in Peking. Het veilinghuis Huachen brengt het op 3 juni onder de hamer. Er wordt gerekend op biedingen van rond de 150.000 dollar.

Volgens het officiële persbureau Nieuw China mag het schilderij, eigendom van een Chinese Amerikaan, zonder problemen China uit. Maar hetzelfde persbureau meldt ook dat inmiddels een debat is ontstaan over het vooruitzicht dat een historisch zo belangrijk kunstvoorwerp voor China verloren gaat en in buitenlandse particuliere handen gaat komen. Op internet hebben duizenden verontruste burgers van hun ongenoegen blijk gegeven. „Het portret is van grote betekenis”, aldus een commentaar in een chatroom op sohu.com. Verkoop zou getuigen van gebrek aan eerbied.

Het schilderij van Mao dat nu te koop is, is van de hand van Zhang Zhensi (1914-1992). Deze vooraanstaande Chinese portretschilder vereeuwigde de Grote Leidsman in 1950 om te markeren dat een jaar eerder de Volksrepubliek werd uitgeroepen.

Tussen 1950 en 1957 werkten hij en een groot aantal vakgenoten in teamverband aan een reeks portretten van Mao. Die kwamen destijds overal in het land te hangen.

Inmiddels is de liefde voor Mao, die in 1976 overleed, bekoeld. Juist dezer dagen wordt herdacht dat 40 jaar geleden de Culturele Revolutie begon, die het land in rampspoed dompelde. (Nieuw China)