Air France haalt na fusie achterstand op KLM in

Air France is in de fusiecombinatie met KLM bezig zijn partner in te halen. Dat blijkt uit de gisteren gepubliceerde jaarcijfers, die voorde hele groep een winststijging van 29 procent te zien geven.

De cijfers van het Frans-Nederlandse bedrijf, qua omzet de grootste luchtvaartonderneming te wereld, zijn niet per divisie uitgesplitst, maar de onderneming noemde wel een aantal posten waarop Air France KLM inmiddels heeft ingehaald.

Bij de besparing van kosten kwam Air France vorig jaar voor het eerst beter uit de bus dan KLM: 654 miljoen om 650 miljoen. In aantallen passagiers op de lange afstanden, waarmee veel geld wordt verdiend, groeide Air France het afgelopen (gebroken) boekjaar 11 procent, en KLM 7 procent. Ook bij de omzetgroei op deze trajecten komt dit verschil terug: 14 procent voor Air France tegen 11 procent voor KLM.

Air France en KLM fuseerden, onder Frans eigendom, in mei 2004. In het eerste jaar scoorde KLM beter op alle punten. In de hoek van analisten en beleggers leidde dit tot de conclusie dat Air France in feite profiteerde van KLM en dat de prijs die voor de overname werd betaald te laag was. Maar Air France heeft de cijfers nu zo goed als rechtgetrokken.

Air France-KLM heeft in het boekjaar 2005-2006 een nettowinst geboekt van 913 miljoen euro, ruim 29 procent meer dan het jaar daarvoor. De omzet bedroeg 21,4 miljard euro, tegen 19,5 miljard een jaar eerder.

De luchtvaartgroep zegt te hebben geprofiteerd van de economische groei, waardoor er meer boekingen kwamen. De sinds de fusie bereikte kostenbesparingen waren veel hoger dan geraamd. Daar stond een sterke stijging van de brandstofkosten tegenover: de 3,6 miljard euro die het bedrijf kwijt was aan kerosine betekent een toename van 32 procent.