www.nrc.nl

Beroofd. Het was onvermijdelijk, schrijft Coen van Zwol op zijn weblog Moskou. „Zo, ben ik eindelijk beroofd. Dat mocht ook wel na ruim vijf jaar in Rusland. Vannacht, in de slaaptrein uit Toljatti, hoorde ik iemand aan de deur van onze coupe morrelen. ‘Noe, sjto?’, loeide ik. Toen ik de deur opendeed, zag ik niemand op de gang. Ik sloot af en luisterde nog even naar de dikke FSB-agent in de belendende coupe. De man snurkte als een Wit-Russische tractor, sputterend, onregelmatig en keihard. Ik viel weer in slaap. De volgende morgen was mijn portemonnee uit mijn broekzak verdwenen, met een paar honderd dollar, drie bankpasjes, rijbewijs en perskaart. Mijn reisgenoot Oleg reageerde sceptisch. „Ik heb mijn portemonnee nog wel.” Maar toen hij zijn portemonnee uit zijn jaszak haalde, zat er twintig roebel in in plaats van vijfduizend.” www.nrc.nl/moskou

Beroofd. Het was onvermijdelijk, schrijft Coen van Zwol op zijn weblog Moskou. „Zo, ben ik eindelijk beroofd. Dat mocht ook wel na ruim vijf jaar in Rusland. Vannacht, in de slaaptrein uit Toljatti, hoorde ik iemand aan de deur van onze coupe morrelen. ‘Noe, sjto?’, loeide ik. Toen ik de deur opendeed, zag ik niemand op de gang. Ik sloot af en luisterde nog even naar de dikke FSB-agent in de belendende coupe. De man snurkte als een Wit-Russische tractor, sputterend, onregelmatig en keihard. Ik viel weer in slaap.

De volgende morgen was mijn portemonnee uit mijn broekzak verdwenen, met een paar honderd dollar, drie bankpasjes, rijbewijs en perskaart. Mijn reisgenoot Oleg reageerde sceptisch. „Ik heb mijn portemonnee nog wel.” Maar toen hij zijn portemonnee uit zijn jaszak haalde, zat er twintig roebel in in plaats van vijfduizend.” www.nrc.nl/moskou

Achterlijk. Ewoud Sanders buigt zich in Woordhoek over een veel geciteerde uitspraak van Ayaan Hirsi Ali. „De kwestie van de achterlijkheid van de islam werd eind september 2002 te berde gebracht tijdens een talkshow van Barend & Van Dorp. Aan Ayaan Hirsi Ali werd in dit programma gevraagd of zij de islam een , „achterlijke godsdienst” vond – zij kwam er niet uit zichzelf mee. Sterker nog, zij zei niet meteen ja, maar nuanceerde eerst de betekenis van het woord achterlijk – wat ik erg knap vond voor iemand die toen pas tien jaar Nederlands sprak. Zij antwoordde: ,,Het ligt eraan wat je onder achterlijk verstaat.’’ Maar inderdaad, vervolgde zij, als hiermee werd bedoeld ‘achterlopend’, dan wilde zij de islam, ,,gemeten aan bepaalde criteria’’ wel een ,,achterlijke godsdienst’’ noemen. Van deze nuancering is later niks overgebleven.”

www.nrc.nl/woordhoek