Gilbert & George

Gilbert & George Het Britse duo Gilbert & George presenteert in het Bonnefantenmuseum de Sonofagod Pictures ondertitel Was Jeses Heterosexuel? - een recente serie werken met het geloof als onderwerp. De twintig kunstwerken ogen als glas-in-loodramen uit gotische kerken. Maar behalve christelijke voorstellingen als de kruisiging maken ook symbolen als hoefijzers, davidsterren en maansikkels deel uit van de composities. En natuurlijk spelen de kunstenaars zelf in veel kunstwerken de hoofdrol. Hun werk op de expositie is overweldigend mooi en allesbehalve om blij van te worden. Kleuren als robijn, koraal en smaragd. Veel blauw en goud en alles op een formaat dat wil heersen. Het heeft iets dringends te zeggen en daardoor beneemt het je het zicht op de rest van de wereld. Kijken als een atheïst naar de glas-in-loodramen van een kathedraal - een onbegrepen verhaal in warm doorbloede kleuren - is hier onmogelijk, de boodschap is onontkoombaar. Je kunt op een werk van Gilbert en George aflopen en het beeldvullend laten worden. Doe het bijvoorbeeld met Heterodoxy (318 x 453 cm). Rechts van het midden torent George manshoog boven je uit. Op ooghoogte ontmoet je de blik van een metalen demon. Je blik wordt omhoog getrokken van Jezus' rode lendendoek naar zijn gezicht dat een aapachtig doodshoofd is, gevat in een gouden hoefijzer, afgezet met zeven groene edelstenen. Op alle twintig werken van Sonafagod zijn Gilbert en George zelf de enige mensen, naast de gekruisigde metalen Jezus, die overal in veelvoud terugkeert. Na een tijdje van paneel naar paneel gaan, wordt het bizar en angstaanjagend. Niet deze kunstwerken, maar het geloof dat een gemartelde man tot idool verheft. Religie is hier een hel geworden. Gilbert & George t/m 30 juli in het Bonnefantenmuseum, Avenue Céramique 250, Maastricht. Di t/m zo 11-17u. Gilbert en George: Heterodoxy (2005, dertig panelen, 318 x 453 cm) © Jay Jopling / White Cube London

Het Britse duo Gilbert & George presenteert in het Bonnefantenmuseum de Sonofagod Pictures ondertitel Was Jeses Heterosexuel? -

een recente serie werken met het geloof als onderwerp. De twintig kunstwerken ogen als glas-in-loodramen uit gotische kerken. Maar behalve christelijke voorstellingen als de kruisiging maken ook symbolen als hoefijzers, davidsterren en maansikkels deel uit van de composities. En natuurlijk spelen de kunstenaars zelf in veel kunstwerken de hoofdrol. Hun werk op de expositie is overweldigend mooi en allesbehalve om blij van te worden. Kleuren als robijn, koraal en smaragd. Veel blauw en goud en alles op een formaat dat wil heersen. Het heeft iets dringends te zeggen en daardoor beneemt het je het zicht op de rest van de wereld. Kijken als een atheïst naar de glas-in-loodramen van een kathedraal - een onbegrepen verhaal in warm doorbloede kleuren - is hier onmogelijk, de boodschap is onontkoombaar. Je kunt op een werk van Gilbert en George aflopen en het beeldvullend laten worden. Doe het bijvoorbeeld met Heterodoxy (318 x 453 cm). Rechts van het midden torent George manshoog boven je uit. Op ooghoogte ontmoet je de blik van een metalen demon. Je blik wordt omhoog getrokken van Jezus' rode lendendoek naar zijn gezicht dat een aapachtig doodshoofd is, gevat in een gouden hoefijzer, afgezet met zeven groene edelstenen. Op alle twintig werken van Sonafagod zijn Gilbert en George zelf de enige mensen, naast de gekruisigde metalen Jezus, die overal in veelvoud terugkeert.

Na een tijdje van paneel naar paneel gaan, wordt het bizar en angstaanjagend. Niet deze kunstwerken, maar het geloof dat een gemartelde man tot idool verheft. Religie is hier een hel geworden.

Gilbert & George t/m 30 juli in het Bonnefantenmuseum, Avenue Céramique 250, Maastricht. Di t/m zo 11-17u.