Gerimpelde ballerina’s met bruisende blikken

Film Ballets Russes. Regie: Dayna Goldfine en Dan Geller. Duur: 118 min. In: 3 bioscopen. *** Still uit de film Ballets Russes George Zoritch in "L'apres midi d'un Faune." Choreography by Vaslav Nijinsky. Circa 1937. From BALLETS RUSSES, directed by Dan Geller & Dayna Goldfine. Copyright 2005, Geller/Goldfine Productions

Film

Ballets Russes.

Regie: Dayna Goldfine en Dan Geller. Duur: 118 min. In: 3 bioscopen.

Als ik maar mocht dansen, dan was het goed, zegt Dame Alicia Markova. Eens was ze ballerina, nu is ze een gerimpeld popje dat lijkt te worden verzwolgen door de Londense studio waar ze tot na haar negentigste balletles gaf. In mijn dromen vlieg ik de trap nog af, zegt George Zoritsch, vroeger sterdanser en seksbom, nu een goedlachse grijsaard met zijn broek tot onder de oksels gehesen. Bruisende oudjes vormen het hart van Ballets Russes, een historische documentaire van Dayna Goldfine en Dan Geller over twee balletgroepen. Startpunt van de film is Serge Diaghilev, de flamboyante impresario die in 1909 als eerste het Russische ballet naar Europa bracht en in Parijs de Ballets Russes oprichtte. De film gaat niet over die legendarische groep, maar over de twee afsplitsingen daarvan die na Diaghilevs dood in 1929 over de wereld trokken. Onder armzalige omstandigheden reisden ze door de Verenigde Staten, Zuid-Amerika en Australië, en brachten ballet naar plaatsen waar zulke rare sprongen en die rare kleren onbekend waren.

De mooie, talentvolle jonge mensen die zich bij de karavaan aansloten zien we op foto’s, en soms heel even dansen, in wazig zwart-wit. En we zien ze nu: oude, fysiek vaak ernstig afgetakelde mensen die met theatrale gebaren en flirterige blikken hun dierbaarste herinneringen ophalen. Soms lukt het ze heel even om een ver verleden op te roepen, maar uiteindelijk stemt Ballets Russes weemoedig. De enige troost schuilt in het feit dat ze ooit zoveel plezier gehad hebben.

Sandra Heerma van Voss

    • Sandra Heerma van Voss