De echte sterren zitten in de jury

Gisteren opende het filmfestival van Cannes.

Hoge en lage kunst worden er verbonden.

Drukte bij het festivalpaleis in Cannes voor de première. Foto Reuters A general view of the Festival Palace during red carpet arrivals for the world premiere of director Ron Howard's 'The Da Vinci Code', which opens the 59th International Film Festival in Cannes May 17, 2006. REUTERS/Bruno Bebert/Pool REUTERS

Natuurlijk waren er kreten en gilletjes toen Tom Hanks, Ian McKellen, Paul Bettany en vooral toen de Fransen Audrey Tautou en Jean Reno („bravo Jean”) de rode loper betraden, gisteravond bij de opening van het filmfestival van Cannes. Maar als aandacht van fotografen een betrouwbare indicatie is voor beroemdheid – en wat zou een betere indicatie kunnen zijn? – dan zitten de echte sterren dit jaar in de jury. Persfotografen bleven langer flitsen bij de persconferentie van de negenkoppige jury voor de Gouden Palm dan bij die van de langverwachte blockbuster The Da Vinci Code. Er zaten – ook een beroemdheidssymptoom – drie juryleden met zonnebrillen achter de tafel, terwijl de sterren van The Da Vinci Code allemaal met open ogen de zaal in keken.

Een journalist uit Hongkong waagde aan juryvoorzitter Wong Kar-wai te vragen of die wist waarom de festivaldirectie van Cannes juist hem voor deze functie had uitverkoren. De moderator van de persconferentie stond niet eens toe dat de Taiwanese regisseur van onder meer In the Mood for Love antwoord gaf. „Kent u de films van Wong Kar-wai niet? Nou dan. Fellini is dood en Bergman wil niet meer reizen. Volgende vraag.”

Toch lijkt het erop dat de festivals niet alleen meer met elkaar concurreren wat het programma betreft, maar ook wat de jury’s betreft. Het zal moeilijk worden de glamourjury van Cannes te overtreffen: in de zaal zaten de acteurs Samuel L. Jackson, Monica Bellucci (met platgestreken haar en droeve blik), Helena Bonham Carter, Tim Roth (zo van straat geplukt in een zwart T-shirtje en spijkerbroek) en Zhang Ziyi. Ze werden geflankeerd door de regisseurs Lucrecia Martel (Argentinië), Patrice Leconte (Frankrijk) en Elia Suleiman (Palestina).

Je zou haast vergeten dat er ook nog films worden vertoond. De komende anderhalve week laten festivaldirecteuren Gilles Jacob en Thierry Frémaux met naast The Da Vinci Code ook een film als Transylviania zien hoe zij hoge en lage kunst verbinden.

    • Bas Blokker