Callcenter doelwit van Opta

Wie binnenkort tijdens het avondeten of midden in een voetbalwedstrijd wordt gebeld over een aanbieding, kan er meteen voor zorgen dat dat de laatste keer is. Want telemarketeers zijn straks verplicht in elk gesprek te vragen of de consument in het vervolg nog wel door zijn bedrijf gebeld wil worden. Zo niet, dan mag het bedrijf hem niet meer bellen.

Telecomtoezichthouder Opta maakte gisteren bekend de regels voor telemarketing strenger te gaan handhaven en dit is daar een onderdeel van. De meeste aandacht van de Opta gaat hierbij uit naar bedrijven die lukraak consumenten bellen met wie ze geen enkele band (zoals een klantrelatie) hebben. Die telefoontjes wekken de meeste irritatie op, volgens de toezichthouder.

Het is voor het eerst dat de Opta zich bezighoudt met telemarketing. De toezichthouder krijgt er ‘slechts’ tientallen klachten per jaar over. Volgens een woordvoerder komt dit doordat de toezichthouder zich nog niet actief hierop heeft gericht. Een belangrijke aanleiding om nu strenger op te gaan treden, is volgens hem een inventarisatie door de Consumentenbond, waarbij binnen enkele weken zo’n 6.000 klachten over telemarketing binnenkwamen. Ook de politiek heeft vragen gesteld over de sector.

De Opta denkt erover dezelfde aanpak te hanteren als met spam (ongewenste e-mail). Hierbij inventariseert de toezichthouder klachten van consumenten. Als over een bedrijf veel klachten zijn, kan de Opta daar een inval doen. Op termijn is het mogelijk dat consumenten ook over telemarketing klagen via het consumentenloket dat in de zomer wordt geopend.

De Opta is nog in gesprek met de telemarketingsector over de precieze vormgeving van de maatregelen. Zo vindt woordvoerder Herman Nieuwenhuis van de sector dat het niet nodig moet zijn klanten die wel interesse hebben in een telefonische aanbieding, zoals een krantenabonnement, te vragen of ze nog gebeld willen worden. Hij zegt dat de sector al voldoende aan zelfregulering doet om de uitwassen in de telemarketingbranche te bestrijden.

De Opta wil het komend jaar meer aandacht en mankracht besteden aan de handhaving van zijn regels. Dat zei voorzitter Chris Fonteijn afgelopen vrijdag bij de presentatie van het jaarverslag.