Air France haalt partner KLM in

Air France is in de fusiecombinatie met KLM bezig zijn partner in te halen. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde jaarcijfers, die voor de hele groep een winststijging van 29 procent te zien geven.

De cijfers van het Frans-Nederlandse bedrijf, mondiaal in omzet de grootste luchtvaartonderneming, zijn niet per divisie uitgesplitst, maar de onderneming noemde wel een aantal posten waarop Air France KLM inmiddels heeft ingehaald. In de besparing van kosten kwam Air France vorig jaar voor het eerst beter uit de bus dan KLM: 654 miljoen om 650 miljoen. Komend boekjaar is het geraamde verschil veel groter: 900 miljoen om 730 miljoen. In passagiersaantallen op de lange afstanden, waar veel geld aan wordt verdiend, groeide Air France het afgelopen (gebroken) boekjaar 11 procent, KLM 7 procent; ook in de omzetgroei op deze trajecten komt dit verschil terug: 14 procent meer om 11 procent. Volgens bestuursvoorzitter Leo van Wijk van KLM – tweede man in de holding na Air France-topman Jean-Cyril Spinetta – is deze inhaalslag gepland. „Air France had in het begin van de fusie nog niet het burning platform voor groei, inmiddels hebben ze dat wel.” Air France en KLM fuseerden, onder Frans eigendom, in mei 2004. In het eerste jaar scoorde KLM beter op alle punten. In de hoek van analisten en beleggers leidde dit tot de conclusie dat Air France in feite profiteerde van KLM en dat de prijs die voor de overname werd betaald te laag was. Maar Air France heeft de cijfers nu zo goed als rechtgetrokken. Hoewel Van Wijk geen specificatie van de twee partners wil geven, zegt hij wel dat de operationele marge (5,4 procent) voor beide nagenoeg nu hetzelfde is. „Wij doen het nog steeds iets beter, maar niet veel.”

Air France-KLM heeft in het boekjaar 2005-2006 een nettowinst geboekt van 913 miljoen euro. Dat is ruim 29 procent meer dan het jaar daarvoor. De omzet bedroeg 21,4 miljard euro, tegen 19,5 miljard een jaar eerder.

De luchtvaartgroep zegt te hebben geprofiteerd van de economische groei, waardoor er meer boekingen kwamen. De synergieopbrengsten van de gezamenlijke onderneming waren veel hoger dan was geraamd. Daar stond een sterke stijging van de brandstofkosten tegenover: de 3,6 miljard euro aan kerosine betekende een toename van 32 procent. Dankzij hedging (vooraf inkopen tegen een vaste prijs) wist Air France-KLM de stijging nog te drukken.