Onvrede outsourcen

Steeds meer directeuren en managers zijn ontevreden over de kwaliteit van de uitbesteding van ICT-activiteiten aan lagelonenlanden.

Dit blijkt uit de nieuwste ICT Barometer, het tweemaandelijks onderzoek van Ernst & Young naar ontwikkelingen in de ICT in Nederland. Bijna één op de drie ondervraagden is niet tevreden. Dat is een stijging van 16 procent ten opzichte van 2005.

De uitstroom van ICT-banen naar lagelonenlanden zet dit jaar onverminderd voort. Voor 2006 wordt een groei in de uitstroom van ICT-activiteiten naar lagelonenlanden van 44 procent verwacht ten opzichte van 2005. De ondervraagden zeggen het meest succes te hebben met het uitbesteden aan lagelonenlanden van helpdesks, callcenters en softwareontwikkeling en niet met het outsourcen van ICT-advisering.

Uit het onderzoek blijkt ook dat het Nederlandse bedrijfsleven steeds minder eigen ICT’ers aantrekt en steeds meer gebruikmaakt van werknemers van buiten. De ondervraagden zien in het verlies aan Nederlandse ICT-arbeidsplaatsen geen reden om geen banen naar lagelonenlanden uit te besteden. Het merendeel van deze ICT-uitstroom (66 procent) gaat naar India waar tarieven 68 procent lager liggen.