‘Het is hier geen theekransje’

Fragiele punkrockmeisjes, met een elektro-danceduo, en een stoere club-dj.

Een ‘ultimate crossfading chickrock-punkdance show’ tourt door het land.

Drie leden van de Driplets in de kleedkamer van studio Desmet in Amsterdam. V.l.n.r. Valesca en Janneke Riplet (The Riplets) en Arjo Klingens (Drillem). Foto Maarten van Haaff Driplets, studio Desmet, Amsterdam, 10 mei 2006, foto Maarten van Haaff Haaff, Maarten van

Ze zijn gaar, de leden van punkrock-meisjesgroep The Riplets. Anderhalf uur stonden Janneke Riplet (zang, bas), Valesca Riplet (drums) en Ryanne van Dorst (gitaar, zang) in de file tussen Rotterdam en Amsterdam, waar ze in de gelegenheidsformatie Driplets een concert verzorgen voor VPRO’s radioprogramma 3voor12. Ze zijn vaker gaar, de laatste weken, sinds ze met Arjo Klingens van elektro-dance duo Drillem, en club-dj Lady Aïda door het land touren met hun ‘ultimate crossfading chickrockpunkdance show’. Na de kick-off in ‘hometown’ Rotterdam hebben ze de Mezz in Breda aangedaan, en ’t Beest in Goes. Richard: „Wat is dat ver weg, zeg, Goes. Maar optreden daar was super. De zaal was bijna vol. En het publiek was heel enthousiast.”

Dat was even afwachten, natuurlijk. Want gitaarrijke punkrock van gillende meisjes combineert niet vanzelfsprekend met etherische electro, of pompende house. Maar ‘drijvende kracht’ Klingens wist dat het kon. Vorig jaar verzorgde Klingens, samen met Drillem-partner Jan Willem van den Ban, een avond in het Rotterdamse Rotown, waar ze de gitaarrock van The Riplets en de dancebeats van Lady Aïda al succesvol samensmolt. Klingens: „We hadden geen zin in de traditionele opstelling: eerst een stukje band, dan de de dj, dan weer de band enzovoorts. Dus toen hebben we er maar één geheel van gemaakt.”

Helemaal onwaarschijnlijk was de samenwerking niet: Lady Aïda had al eens een remix gemaakt van het Riplets-nummer Hey Mickey (‘It’s guys like you, Mickey, I wanna do, Mickey’) Hoe ze daar bij kwam? Aïda: „Ik vond het gewoon een tof nummer. Dat is wel de voorwaarde, om zo’n samenwerking te laten slagen – dat je elkaars muziek waardeert.”

En natuurlijk dat je een beetje met elkaar overweg kunt. Dat lukt goed, hoewel ze volgens Janneke Riplet door hun uitgesproken persoonlijkheden soms hevig botsen. Bij de soundcheck vandaag is er een opstootje over Aïda’s verdwenen fles wodka. Ryanne: „Rot op man, ik heb jouw wodka niet gestolen!” Als iemand anders schuldig blijkt, is het leed gauw weer vergeten.

De muzikale samenwerking verloopt harmonieus. Aïda: „Ik draai een plaat, en dan doen de anderen er allemaal een eigen laag overheen.” Voor het project hebben de deelnemers gezamenlijk nieuwe nummers gemaakt, soms met delen van bestaand eigen materiaal. Aïda: „In het begin ging dat echt met samples sturen met de e-mail: ‘zou dit passen?’ en: ‘luister dit eens!’” Leuk was het om zo weer eens aan eigen nummers te sleutelen. Ryanne van Dorst: „Eén nummer van ons is echt helemaal anders geworden. Alleen een stukje tekst is over. Eigenlijk is het beter nu.”

Arjo Klingens is vooral enthousiast over het resultaat bij Your Love/Bug: „Die twee nummers, Your Love van The Riplets en Bug van Drillem, hebben we in elkaar geschoven, en dat werkt waanzinnig goed.” Tijdens de set blijkt het inderdaad een spannend nummer, met een organisch klinkende mix van opgewekt schreeuwende Riplets met hun gierende gitaren, en opzwepende, bezwerende beats voorzien van Arjo’s lome mompelzang. Ook Aïda geniet: „Ik vind Drillem te gek, ik vind The Riplets te gek, ik vind mijn eigen platen te gek – dat is toch fantastisch? We hebben gewoon al onze passies op één grote hoop gegooid.”

Janneke Riplet. „De nieuwe nummers ontstonden veel makkelijker dan we gedacht hadden.” Aïda denkt dat dat komt omdat ze, met uitzondering van Richard, met alleen maar vrouwen zijn. „Vrouwen zijn toch vaak wat kameleontischer, wat minder rigide. En – heel belangrijk – beter in staat om hun eigen ego even opzij te zetten.” Maar het gaat ook gewoon toevallig goed met déze vrouwen. „Je hebt een heleboel zeikwijven met wie ik nooit zou willen samenwerken. Het is hier geen theekransje of zo.” Inderdaad worden tijdens het eten de schuttingtaal en platte humor niet geschuwd. Er wordt hevig gerookt en stevig bier gedronken.

De fragiele Riplets ogen erg ‘rock ’n roll’, onopgemaakt, met bedhaar, gehuld in strakke broeken en door All Stars gesponsorde sneakers. Vlak voor het 3voor12-optreden doet de ijdelheid toch even kort zijn intrede. Valesca: „Bij mij zie je straks allemaal rode vlekken!” Arjo: „Ja, op de radio zeker.” Ryanne, in gevecht met haar foundation: „Hier mogen geen foto’s van gemaakt worden hoor! Ze moeten niet gaan denken dat ik een meisje ben, of zo.”

De show voor de uitzending, in plaats van anderhalf uur nu maar drie liedjes, gaat niet helemaal naar tevredenheid. De groepsleden zijn een beetje zenuwachtig („het is wel live bij 3voor12!”) en Aïda kan tijdens de set niet goed horen wat Richard doet, zodat ze er met haar beats hier en daar naastzit. Maar zangeres Janneke heeft flink geknald: „Het waren goeie zenuwen. Ik wilde meteen álles geven, en dat is wel gelukt.”

Ze misten de opbouw die ze normaal kunnen maken en waarmee het publiek bij de shows steevast succesvol tot dansen wordt verleid. In de Amsterdamse studio Desmet, waar maar een klein gezelschap in past, blijft het een beetje tam. Bijkomend nadeel bij een radio-uitzending: de fraaie, door Drillem ontworpen visuals ontbreken. Janneke: „Die moeten eigenlijk wel. Het is toch een soort totaaltheater.” Vanavond is in de Amsterdamse Melkweg een herkansing.

Daarna volgen nog vijf shows, en dan is het gelegenheidsproject definitief voorbij. Dan gaat Aïda weer dance draaien, stort Arjo zich op de promotie van de Drillem-dvd, en duiken The Riplets de studio in voor hun nieuwe album, dat na de zomer moet verschijnen. Houden ze hierna iets blijvends over aan hun samenwerking? Arjo is in elk geval enthousiast over het werken met andere bands, het elkaar inspireren, van elkaar leren. Ze zal zo’n alliantie zeker nog eens aangaan. Lady Aïda denkt dat ze in haar sets misschien wel wat vaker gitaarsamples zal gebruiken. Ryanne van Dorst: „Wat houden we eraan over? We zijn beter geworden.” En hebben The Riplets de anderen nog iets geleerd? „Wij leren ze rock ’n roll.”

Driplets-tour: 18/5 Melkweg Amsterdam, 19/5 Het Patronaat, Haarlem, 26/5 Tivoli, Utrecht, 27/5 Dynamo, Eindhoven, 2/6 Vera, Groningen www.driplets.com, www.riplets.com, www.drillem.com

    • Herien Wensink