Nieuwe games ontberen intelligentie

Meer grafisch vermogen en een betere gamebesturing. Zo hopen Sony en Nintendo de slag met de Xbox 360 spelcomputer te winnen.

In Los Angeles konden gamespecialisten kennismaken met de nieuwe hard- en software. De E3 is niet voor publiek toegankelijk. Foto AFP Visitors play electronic games on Sony's PlayStation Portable (PSP) at the 2006 Electronic Entertainment Expo (E3) at the Los Angeles Convention Center, 12 May 2006. AFP PHOTO / Robyn BECK AFP

Het was de belangrijkste Electronic Entertainment Expo, kortweg E3, sinds jaren. Daar waar Microsoft vorig jaar met zijn nieuwe spelcomputer Xbox 360 het veelgehoorde next-gen tijdperk inluidde, antwoordden Sony en Nintendo dit jaar met hún nieuwe machines. Met respectievelijk PlayStation 3 en de Wii heeft de gamer dit najaar drie spelcomputers om uit te kiezen. En ook de gewone computer blijft een belangrijke speler in de markt voor computergames.

Wat betekent dat nu precies, next-gen gamen? Als het aan Sony en Microsoft ligt worden games mooier, scherper en grootser. Spelers moeten thuis, in de huiskamer, spelervaringen beleven die big-budget-films voorbijstreven. En dat in hoge resoluties, ondersteund door overweldigend 3D surround geluid. Voorts krijgen games slimmere vijanden, realistische zwaartekracht, vloeiend bewegende animaties, en artificiële intelligentie die moet zorgen voor overtuigend, veelzijdig en emotioneel gedrag van de spelkarakters.

Die belofte lossen Microsoft en Sony dit jaar gedeeltelijk in. Beide partijen toonden vooral veel grafisch geweld en veel mooie plaatjes. Maar waar de graphics van het beeld afspatten, bleef de intelligentie vaak nog achter. Toegegeven, veel games die getoond werden waren ruwe versies van spellen die pas volgend jaar het licht zien. Maar er ligt nog genoeg schaaf- en poetswerk.

Veel aandacht ging uit naar Sony’s opvolger van de PlayStation 2. De PlayStation 3 verschijnt op 17 november in Amerika en Europa. De machine huisvest een krachtige Cell-processor en kan extra gedetailleerde beelden produceren. De resolutie is hoger dan de Xbox 360; namelijk 1.920 bij 1.080 pixels in plaats van 1.280 bij 720 pixels. In beide gevallen geldt dat het beeld pas echt goed tot zijn recht komt op een HD-televisie.

Een aantal PlayStation 3-spellen was grafisch van ongekend niveau. Een actie-avonturenspel als Heavenly Sword toonde acrobatische vechthoogstandjes van een lenige roodharige heldin. En Assassin’s Creed van Ubisoft, een titel die zich afspeelt tijdens de derde kruistocht in en rond het middeleeuwse Jeruzalem, was voor velen dé game van de show, met name dankzij de vrijheid om te gaan en te staan in een middeleeuwse wereld.

De PlayStation 3 verschijnt in twee varianten op de markt, met 20 of 60 gigabyte harde schijf. In beide machines zit een BluRay-speler die HD-films kan afspelen. Microsoft reageerde door een losse HD dvd-speler aan te kondigen die je in een Xbox 360 kunt pluggen. Het is nog niet duidelijk wat uiteindelijk de standaard en opvolger van dvd wordt: de BluRay waar Sony in gelooft of HD dvd waar Microsoft zijn kaarten op zet. Vooruitlopend op de digitale videorecorders hebben de spelcomputers de strijd al ingezet.

Online gamen en integratie van internet spelen een belangrijke rol in de strategie van het Japanse Sony; iets dat tijdens de levenscyclus van de PlayStation 2 nooit goed uit de verf is gekomen. Sony kopieert met PlayStation 3 enkele functies die bij Microsoft al aanwezig zijn: via Xbox live kun je online je vrienden uitnodigen, tegen elkaar spelen, een vriendenlijst aanmaken en nieuwe content, al dan niet tegen betaling, downloaden. Dat kan de Playstation 3 straks ook, maar Microsoft is inmiddels al weer verder.

Op de E3 kondigde oprichter Bill Gates ‘Live Anywhere’ aan, een nieuw platform dat spelers in staat stelt om pc’s, Xbox 360-spelcomputers én mobiele telefoons met elkaar te laten communiceren. Dit kan (in 2007) dankzij het vernieuwde Windows Vista, de opvolger van XP, dat is gericht op multimediaal gebruik.

In de praktijk betekent dit dat gamers met een pc tegen Xbox 360-spelers online kunnen spelen. Dat maakt het voor spelontwikkelaars interessanter om een spel zowel voor de pc als voor de Xbox 360 te ontwikkelen.

De pc blijft overigens opvallend goed overeind. Vooral strategiespellen, shooters en rollenspellen doen het goed op pc, en dan met name de online rollenspellen die met honderden, zo niet duizenden spelers tegelijk gespeeld worden.

Nintendo weigert echter mee te doen aan de rat race om de mooiste graphics en vaart zijn eigen koers. Het eigenzinnige Japanse bedrijf lijkt eerder terug te gaan naar de basis waar een zwaai met een controller in de vorm van een afstandsbediening al genoeg is om een spelletje te spelen.

Door zowel laagdrempelige als klassieke avonturenspellen op de Wii spelcomputer te maken (spreek uit als het Engelse we) , die beide met intuïtieve besturingen te spelen zijn, hoopt Nintendo nieuwe gamers. Trouwe Nintendo-adepten mogen straks weer vrolijk huppelen en springen in het uitdagende Super Mario Galaxy, terwijl oma een controller gebruikt als golfstok of tennisracket. De lanceerdatum en de prijs van Wii zijn nog niet bekend.

Electronic Entertainment Expo (E3): www.e3insider.com

    • Jan Meijroos