Miljarden voor games in de VS

De Amerikaanse sector voor computergames is goed voor meer dan 144.000 banen en verkocht in 2004 voor 8 miljard dollar (6,3 miljard euro) aan spelletjes. De impact van de sector, inclusief indirecte effecten, op de Amerikaanse economie bedroeg volgens de onderzoekers 18 miljard dollar.

Dat stellen onderzoeksbureau Brookings Institution en de Georgetown University. Hun rapport over het jaar 2004 is gepresenteerd op de jaarlijkse Electronic Entertainment Expo, de E3 in Los Angeles. Het onderzoek werd betaald door bedrijfsorganisatie Entertainment Software Association. Niet eerder werd de economische impact van de relatief jonge sector in kaart gebracht.

De komende drie jaar stijgt het aantal banen in deze sector volgens de onderzoekers tot circa 250.000. De verkopen nemen toe van 8 miljard tot 15 miljard dollar aan het einde van dit decennium.

Ondanks de groei van de sector hebben grote producenten van games de laatste weken tegenvallende resultaten bekend moeten maken. Volgens de producenten Electronic Arts, Activision en THQ vallen de verkoopcijfers van hun spellen tegen omdat consumenten wachten op de introductie van nieuwe apparaten waarop ze gespeeld kunnen worden.

Veertig procent van de Amerikanen speelt regelmatig spelletjes op de computer, zo blijkt uit een recent onderzoek van persbureau AP en computerbedrijf AOL Games. Bijna de helft van hen speelt online. Experts verwachten dat alleenstaande, niet aan internet gekoppelde spellen spoedig uitsterven.

Vier jaar geleden bracht Microsoft de eerste Xbox Live op de markt, waarmee gebruikers via internet tegen elkaar kunnen spelen. Volgens Microsoft maakte toen slechts 10 procent van de spelers gebruik van internet.