Frankrijk-promotie

De stelling dat er een wereldwijde ‘botsing der beschavingen’ gaande is, wil de Franse minister van Buitenlandse Zaken Philippe Douste-Blazy niet voor zijn rekening nemen. Maar hij presenteerde vanmorgen wel alvast een Frans antwoord op deze „hypothetische” situatie. Frankrijk gaat investeren in de heropleving van de Franse cultuur.

Met vele miljoenen euro extra, en samen met het bedrijfsleven, gaat Frankrijk de komende jaren de teloorgang van zijn internationale status tegen. Zo komt er een nieuw agentschap dat de invloed van de Franse cultuur in de wereld moet versterken, via films, boeken, festivals: CulturesFrance, met een budget van 30 miljoen euro. Een ander nieuw agentschap – Campus France, 27 miljoen euro – gaat niet alleen meer studenten naar Frankrijk halen, maar ook Franse opleidingen naar het buitenland exporteren. Grote bedrijven zoals elektronicaconcern Thales werken mee.

Om het Frans te stimuleren, zullen tal van Franse scholen in grote steden worden gerenoveerd of nieuw gebouwd, zoals in Kairo, München, Londen, Tokio, Amman en Moskou. Er komen nieuwe scholen in Marokko, Senegal (voor 2.400 leerlingen) en Turkije. Onder meer in de „opkomende landen” worden 10.000 extra leraren Frans opgeleid. Doel van het offensief volgens Douste-Blazy: dat de „elites van morgen” Frans spreken en Frankrijk kennen.