Consument drinkt steeds vaker light frisdranken

Rotterdam. Consumenten drinken steeds vaker light frisdranken. Werd in 2004 nog 23,9 liter light frisdrank per hoofd van de bevolking gedronken, in 2005 steeg dit naar 26,4 liter. Het aandeel light frisdrank komt daarmee op 28 procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de Vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI) te Rotterdam. Nooit eerder werd zoveel light frisdrank gedronken in ons land. Deze stijging verklaart de NFI uit de toegenomen interesse bij consument en industrie voor minder calorieën. De totale consumptie van frisdranken nam in 2005 iets af, per hoofd van de bevolking werd 93,2 liter frisdrank gedronken, tegen 94,2 liter in 2004. Behalve light frisdranken worden ook de koolzuurvrije frisdranken steeds populairder. In 2004 was 20 procent van alle frisdranken koolzuurvrij, vorig jaar is dat gestegen naar 23 procent. Het nationaal gezondheidsinstituut NIGZ riep vorige week in een brief de NFI op afspraken te maken om het aanbod van energierijke frisdranken en suikerhoudende en gezoete sappen aan de jeugd te verminderen.