Mannenzaken

ECHTE MAN: Till Lindemann van Rammstein, hier geheel gekleed Foto Lex van Rossen RAMMSTEIN, TILL LINDEMANN. ROTTERDAM, 4-11-2004 FOTO LEX VAN ROSSEN Rossen, Lex van

Mannen! Vrouwen! Het is me wat. Zeker met de komende wereldkampioenschappen voetbal in aantocht worden de verschillen tussen mannen en zij die niet weten hoe de buitenspelregel werkt weer aardig opgeblazen. Borrelproducent Hartevelt heeft er een hele campagne aan opgehangen, culminerend in de verschrikkelijk flauwe website www.mannenonderelkaar.nl. Bierbrouwer Bavaria appelleert aan mannelijke oerinstincten in een nu lopende commercial: grommen, baard laten staan, rauw vlees eten en, uiteindelijk, een Bafje tappen.

Iets subtieler gaat het eraan toe in de commercial voor de Mannenburger van McDonald’s: als een trouwe echtgenote het waagt om zo’n ding te bestellen gaat manlief zich in de rubberlaarzenwinkel, of voor de spiegel thuis, juist gedragen zoals het een echte vrouw betaamt. En dat gaat hem, want zo zijn mannen, uiteraard beter af.

Tja, die beeldvorming van het man-zijn en het vrouw-zijn en de verschillen daartussen: zoals bekend wordt dat ook in de clipwereld vaak op het spits gebleven. Hier bij ons is het bijvoorbeeld zo dat de vrouw des huizes doorgaans de leukere clips opsnort, waarna de heer des huizes er weer een stukje over tikt. Mijzelf was de clip van Mann gegen Mann van Rammstein nog niet eens zo opgevallen, want zo vaak is-ie niet te zien. Beelden van blote, bezwete mannenlijven misstaan kennelijk in de programmering.

De edele delen van de muzikanten worden, alles in het nette, bedekt door hun instrumenten. In het geval van zanger Till Lindemann was de microfoonstandaard daar net iets te smal voor, dus draagt hij boven zijn meer dan kniehoge laarzen iets wat op een slipje lijkt, maar toch echt een zwarte, plastic luier is.

Dan zien we ook nog serieuze, zwaar gespierde bodybuilderslijven op een hoopje, waar Till overheen aan het crowdsurfen slaat. Vervolgens verandert hij in een demonisch figuur: ‘Ich bin der Alptraum aller Väter’. Voor wie de homoseksuele subtekst na deze beelden en tekstflarden als ,,Meine Haut gehört den Herren” en ,,In meiner Kette fehlt kein Glied / Wenn die Lust von hinten zieht” nu nog niet kan vinden, roept Till met liefde en keihard: ,,SCHWULER!”

Ja, laat het maar aan de Zweedse regisseur Jonas Akerlund (van The Prodigy’s Smack My Bitch Up) over om zo’n mild-provocerende en in het oog springende clip in elkaar te zetten. In ieder geval doemt hier weer een heel ander manbeeld op dan Bavaria, Hartevelt en McDonald’s, en hun marketeers, ooit konden dromen.

JACOB HAAGSMA

    • Jacob Haagsma