Nieuwe lezers voor nrc.next

Ruim 70 procent van de lezers van nrc.next is niet afkomstig van de bestaande PCM-titels NRC Handelsblad, de Volkskrant, Trouw of AD. Dat meldde Willem Jan Makkinga, gedelegeerd uitgever van nrc.next, gisteren.

De gemiddelde leeftijd van de nrc.next lezer ligt rond de 35 jaar. Daarmee vult nrc.next NRC Handelsblad goed aan. De gemiddelde leeftijd van de lezers van NRC Handelsblad is ongeveer 45 jaar.

De betaalde oplage ontwikkelt zich boven verwachting goed, aldus Makkinga. De totale verspreide oplage bedraagt 99.000. Een maand geleden was dat 125.000. De daling wordt veroorzaakt door niet verlengde proefabonnementen.

nrc.next heeft nu 22.500 betaalde abonnementen, 12.000 proefabonnementen, 30.000 losse verkoop en 10.000 exemplaren die gratis worden verspreid onder onder andere relaties van PCM.

Volgens uitgever Makkinga ligt de conversie, het omzetten van proefabonnementen naar vaste abonnementen, op koers.

“De doelstelling om eind december 2008 een betaalde oplage van 80.000 exemplaren te hebben, blijft onverminderd van kracht“, zegt Makkinga.