“Kleine sporten' vullen live tv

Studio Sport pakt in mei ieder weekend uit met de finales van een “kleine' sport.

Ondanks tegenvallende kijkcijfers gaat de NOS er volgend jaar mee door.

Matthijs Huizing, directeur van de Nederlandse volleybalbond (NeVoBo), is tevreden over de zogeheten “Finalemaand', het initiatief van Studio Sport om van zes “kleine' sporten de ontknoping van hun competities rechtstreeks op televisie en via internet uit te zenden. Eindelijk positieve geluiden van sporten, die na het wegvallen van voetbalbeelden uit de Nederlandse competitie op meer aandacht van het sportprogramma van de publieke omroep hadden gerekend, maar die niet kregen. Enig minpuntje: de kijkcijfers vallen (vooralsnog) tegen.

Niet dat Maarten Nooter, chef van Studio Sport, daar het succes van de Finalemaand aan zal afmeten, maar de kijkcijfers zijn domweg de barometer voor belangstelling. “Korfbal trok slechts 41.000 kijkers. Verklaarbaar, want het was Koninginnedag. Bij volleybal nam de interesse al toe tot zo'n 500.000 kijkers. Nee, we zijn nergens van uitgegaan, omdat we willen investeren in andere sporten dan voetbal.“

Woorden die de bondsbestuurders van de zes betrokken sporten - basketbal, handbal, hockey, korfbal, volleybal en waterpolo - als muziek in de oren klinken, maar waaruit ze niet de conclusie moeten verbinden dat Studio Sport sowieso meer aandacht aan de “kleine sporten' gaat besteden. Nooter: “Toen we de voetbalrechten waren kwijtgeraakt, stonden hockey en korfbal onmiddellijk op de stoep met het idee: zo, nu zijn wij aan de beurt. Maar dat is de realiteit niet. Wij zien voetbal als de locomotief die de wagons met andere sporten moet trekken. Ja, zelfs buitenlands voetbal. We blijven op grond van het contract met sportkoepel NOC*NSF aandacht besteden aan de kleine sporten, maar minder uitgebreid dan nu bij de play-offs. Het moet wel ergens om gaan.“

Daar weet Johan Wakkie alles van. De directeur van de hockeybond (KNHB) weet al jaren hoe het werkt, en had al een contract met Studio Sport toen het concept van de Finalemaand nog bedacht moest worden. En hij wilde in de oude situatie bij voorkeur dat hockey na voetbal werd uitgezonden. “Maar of buitenlands voetbal de trekker moet zijn, waag ik te betwijfelen.“

Wakkie is een van de weinige sportbestuurders die zich al jaren actief opstelt. Een goed voorbeeld was de teruggave van 75.000 euro uitzendrechten aan Studio Sport in ruil voor opnamen met minimaal drie camera's in plaats van één. “Dat is investeren in kwaliteit. Dat leidt tot meer reclame-inkomsten. Ik heb geen cijfers, maar ik ken clubs waar sprake is van een vervijfvoudiging van het budget, tot 400.000 euro.“

“Dat noemen we in marketingtermen een “win-win'-situatie“, zegt sponsoradviseur en mediadeskundige Frank van den Wall Bake. “De Finalemaand is om die reden een interessant en creatief initiatief. Het is goed voor de sport, goed voor de sponsors en goed voor Studio Sport. Ik verwacht geen grote toeloop van nieuwe geldschieters, maar dat bestaande sponsors door de toegenomen exposure eerder geneigd zijn hun contract te verlengen.“

Hoewel NeVoBo-directeur Huizing nog geen cijfers heeft, weet hij wel dat de Finalemaand goed is geweest voor het volleybal, dat als eerste van de zes sporten zijn play-offs er op heeft zitten. “Ik ben meer tevreden dan tijdens de competitie; toen viel de aandacht van Studio Sport erg tegen. Vooral de manier waarop de wedstrijden in beeld zijn gebracht beviel me; er was genoeg tijd voor uitleg en goede analyses. Al met al vind ik de Finalemaand een stap in de goede richting.“

Voor Ben Spaai, directeur technische zaken van het Nederlands handbalverbond (NHV), brengt de Finalemaand een andere zorg met zich mee. Hij vraagt zich af of de clubs er wel in slagen de tribunes vol te krijgen. Want dat wil Studio Sport graag vanwege “het plaatje'. “Dat zal een extra inspanning kosten“, zegt Spaai. “Het zal in veel opzichten wennen zijn, omdat clubs moeten spelen op andere dagen dan ze gewend zijn, de coaches zich moeten realiseren dat bij time-outs wordt meegeluisterd en ze door camera's tot in de kleedkamer gevolgd kunnen worden.“

Hoewel de Finalemaand nog tot en met 28 mei duurt, heeft Studio Sport de intentie er volgend jaar mee door te gaan. “Want om zoiets te laten slagen, moet je lange adem hebben“, zegt Nooter. “Maar zekerheid kan ik niet geven, omdat we nog moeten evalueren en we nog niet weten hoe de bezuinigingen bij de publieke omroep voor Studio Sport uitpakken. De Finalemaand kost een investering van een half miljoen euro, omdat de productiekosten zo hoog zijn. Maar dat levert wel mooie televisie op.''

Kijk voor het schema op www.nos.nl/nosstudiosport

    • Henk Stouwdam