Goedkoper vliegen door nog sneller in te stappen

Wiskundigen hebben berekend dat instappen in een vliegtuig veel efficiënter kan.

Zij lieten een computer hiervoor miljoenen varianten doorrekenen op snelheid.

Luchtvaartmaatschappijen proberen de tijd dat toestellen aan de grond staan te bekorten. Foto Flip Franssen Foto: Flip Franssen, NVF. Tel.: 024-3238442 De eerste passagiers die reizen vanaf Airport Niederrhein stappen in een vliegtuig van Ryanair naar Londen. Dagelijks vertrekken vanaf 1 mei drie vluchten naar Londen. Op de achtergrond de nog onvoltooide terminal. Franssen, Flip

De gangbare methode van luchtvaartmaatschappijen om passagiers te laten instappen - achterste rijen eerst - is inefficiënt. Zelfs het willekeurig laten instappen van passagiers kost nog minder tijd.

Dat blijkt uit een wiskundige analyse die onderzoekers van Ben Gurion University in Israël online hebben gepubliceerd op de wiskundewebsite www.arxiv.org. Eitan Bachmat en zijn collega's baseren hun conclusies op wiskundige technieken die tot nu toe alleen toegepast werden in de relativiteitstheorie of de getaltheorie.

Vliegmaatschappijen hebben er een groot belang bij om de instaptijd te bekorten. Des te eerder kan een vliegtuig vertrekken. Uit studies van vliegtuigbouwer Boeing blijkt dat sinds de jaren zeventig de instaptijd meer dan verdubbeld is. Met computersimulaties wordt daarom geprobeerd een snellere instapmethode of een betere verdeling van de vliegtuigstoelen te vinden.

De onderzoekers gaan uit van de volgorde waarin passagiers het vliegtuig betreden. Die bepaalt de kans dat het gangpad geblokkeerd raakt. Daarnaast houden ze rekening met het type vliegtuig en de inrichting van het vliegtuig. Van belang hierbij zijn de manier waarop de stoelen zijn gerangschikt, het aantal gangpaden, het aantal stoelen per rij en de afstand tussen de rijen.

Het hanteren van de astronomische aantallen “mogelijke' verdelingen van passagiers die bij het instappen kunnen ontstaan, vraagt de toepassing van gecompliceerde wiskundige technieken. Uit het model blijkt dat van achteren naar voren werken alleen optimaal is als passagiers elkaar in het gangpad zonder problemen kunnen passeren.

De optimale strategie is te beginnen met stoelen aan het raam, dan die in het midden en ten slotte die aan het gangpad. United Airlines past sinds kort een soortgelijke instapstrategie toe en zegt daarmee zo'n vier tot vijf minuten te winnen. Dat bespaart de Amerikaanse maatschappij ongeveer een miljoen dollar per jaar.

Delta Airlines doet het in blokken: eerst de achterste vier rijen, dan de voorste vier, en zo verder. Prijsvechters Ryanair en Easyjet claimen de snelste manier te hanteren: vliegtuigstoelen helemaal niet toewijzen.

Lees het onderzoek op de wiskundewebsite www.arxiv.org. Vul in het zoekvenster de naam van de auteur, Eitan Bachmat, in om het artikel te vinden.