Goed luisteren naar Toyota

Het volgende feit heeft ongetwijfeld van Detroit tot Parijs en van Turijn tot Stuttgart tot de nodige consternatie geleid: Toyota’s marktwaarde van zo’n 218 miljard dollar (169 miljard euro) overtreft momenteel die van het grootste deel van de verzamelde concurrentie. Tel de marktwaardes van Ford, General Motors, Fiat, Volkswagen, BMW, DaimlerChrysler, Renault en Peugeot maar bij elkaar op. Dat is de reden dat de rest van de sector zou moeten luisteren als Toyota aan het woord is.

Dit alles is een verbazingwekkende rechtvaardiging van de strategie van de Japanse autofabrikant. Toyota produceert dankzij zijn nauw luisterende productieproces niet alleen efficiënter dan bijna al zijn concurrenten, maar heeft ook het wereldwijde vooroordeel weerlegd dat de Japanners hun producten minder effectief aan de man weten te brengen.

Het succes van Toyota in de Verenigde Staten, gesymboliseerd door zijn vrijwel volledige dominantie van de markt voor hybride auto’s en de schepping van het luxemerk Lexus, toont dat wel aan. Dat is de reden dat de voorspelling van het autoconcern dat zijn omzetgroei dit jaar zal afnemen, hoogst opmerkelijk is.

Vorig jaar verkocht Toyota op de cruciale Amerikaanse markt 13 procent meer auto’s, zo’n 2,6 miljoen stuks, dan het jaar daarvoor. Dit jaar mikt het concern, ondanks de uitbreiding van de productiecapaciteit en de introductie van negen nieuwe of aangepaste modellen, op een omzet van 2,8 miljoen stuks, ofwel een groei van slechts 9 procent. Hoewel dat nog steeds indrukwekkend is, kostte het Toyota gisteren 2 procent van zijn beurskoers. Belangrijker is echter de impliciete boodschap aan Toyota’s concurrenten.

Zakenbank Morgan Stanley verwacht dat er dit jaar 16,6 miljoen auto’s zullen worden verkocht in de VS. Als Toyota zijn doelstelling verwezenlijkt, zal zijn marktaandeel 17 procent bedragen. Dat is 4 procent meer dan eind vorig jaar. Nu de hoge benzineprijs in het voordeel werkt van merken met kleinere auto’s, zal een groot deel van deze winst ten koste gaan van de grote drie, Ford, General Motors en DaimlerChrysler. Als dat inderdaad zo is, zal de dominantie van Toyota op het gebied van de marktwaarde waarschijnlijk nog wel even aanhouden.

Rob Cox

Voor meer commentaar uit Londen: www.breakingviews.com.Vertaling Menno Grootveld