Vliegtuig instappen kan veel efficiënter

De gangbare methode van luchtvaartmaatschappijen om passagiers te laten instappen – achterste rijen eerst – is inefficiënt. Zelfs het willekeurig laten instappen van passagiers kost nog minder tijd. Dat blijkt uit een wiskundige analyse die onderzoekers van Ben Gurion University in Israël online hebben gepubliceerd op de wiskundewebsite www.arxiv.org. Eitan Bachmat en zijn collega’s baseren hun conclusies op wiskundige technieken die tot nu toe alleen toegepast werden in de relativiteitstheorie of de getaltheorie.

Vliegmaatschappijen hebben er een groot belang bij om de instaptijd te bekorten. Des te eerder kan een vliegtuig vertrekken.

Uit studies van vliegtuigbouwer Boeing blijkt dat sinds de jaren zeventig de instaptijd meer dan verdubbeld is. Met computersimulaties wordt daarom geprobeerd betere strategieën of een betere verdeling van de vliegtuigstoelen te vinden.

De onderzoekers gaan uit van de volgorde waarin passagiers – gegeven een bepaalde instapmethode – het vliegtuig betreden. Die bepaalt de kans dat het gangpad geblokkeerd raakt. Daarnaast houden ze rekening met het type vliegtuig en de inrichting ervan.

Het hanteren van de astronomische aantallen ‘mogelijke’ verdelingen van passagiers die bij het instappen kunnen ontstaan, vraagt de toepassing van gecompliceerde wiskundige technieken. Uit het model blijkt dat van achteren naar voren werken alleen optimaal is als passagiers elkaar in het gangpad zonder problemen kunnen passeren. De optimale strategie is te beginnen met stoelen aan het raam, dan die in het midden en ten slotte die aan het gangpad. United Airlines past sinds kort een soortgelijke instapstrategie toe en zegt daarmee zo’n vier tot vijf minuten en een miljoen dollar per jaar te besparen. Delta Airlines doet het in blokken: eerst de achterste vier rijen, dan de voorste vier, en zo verder. Prijsvechters als Southwest Airlines en EasyJet claimen echter de snelste manier te hebben gevonden: vliegtuigstoelen helemaal niet toewijzen.

    • Rob van den Berg