Tv-serie over Juliana en haar ‘operette-prins’

Na de twee toneel-Juliana’s van dit seizoen komt er dit najaar ook een vierdelige tv-serie over de voormalige koningin. De reeks wordt vanaf november uitgezonden door de EO. Wie de hoofdrol speelt, staat nog niet vast. Juliana gaat over de studententijd van de prinses en haar ontmoeting, verloving en huwelijk met prins Bernhard en stopt in 1940 – in tegenstelling tot de toneelstukken, waarin de naoorlogse Greet Hofmans-affaire en het Lockheed-schandaal voorop stonden. „Daaraan is al genoeg aandacht besteed”, aldus producent Paul Voorthuysen. „Dit wordt een beetje Sissi in Holland.”

Juliana is op verzoek van de EO, die „iets over het koningshuis voor een groot publiek” wilde, geschreven door Hugo Heinen, bekend van series als Pleidooi en De zomer van ’45. De eerste besprekingen dateren al van twee jaar geleden, toen nog niet bekend was dat er ook twee toneelstukken zouden komen. „We laten onder meer zien hoe er werd gezocht naar huwelijkskandidaten voor ‘Jula’, zoals ze destijds werd genoemd, hoe er allerlei lijstjes van beschikbare prinsen de ronde deden en hoe dolverliefd ze toen werd op Bernhard, een operette-achtige prins met heel veel charme”, zegt Heinen. „Het aardige daarvan is dat de kijker dat zelf kan aanvullen met wat we over de latere drama’s in Juliana’s leven te weten zijn gekomen.”

De opnamen worden deze zomer gemaakt, onder leiding van regisseur Robin Pera, die eerder populaire tv-series als Costa, Zoop en Luifel & Luifel maakte. Het budget bedraagt twee miljoen euro. Het Stimuleringsfonds, dat veel tv-drama subsidieert, wilde aan dit project niet meebetalen wegens „onvoldoende kwaliteitsverwachting”.

De eerste keus voor de hoofdrol was Tjitske Reidinga, maar zij kan wegens andere verplichtingen niet meedoen. „We zijn nog in gesprek met diverse acteurs en actrices over de rollen van Juliana en Bernhard,” aldus Voorthuysen. „Het gaat ook om de chemie tussen die twee.” De toneel-Juliana’s Ineke ter Heege (Juliana’s derde weg) en Renée Soutendijk (Juliana) zijn nog tot begin juni op tournee. Beide stukken trekken volle zalen.

Dat de twee jaar geleden overleden Juliana zo veel belangstelling trekt, heeft volgens historicus Jan Bank vooral te maken met de Greet Hofmans-affaire en de onthullingen over de huwelijkscrisis op paleis Soestdijk in het interview met prins Bernard dat kort na diens dood werd gepubliceerd. „Daardoor is vooral Juliana’s tragische kant naar voren gekomen, zodat ze als persoon steeds interessanter is geworden,” meent Bank. „Niet voor niets sprak Ger Thijs, die een van de twee toneelstukken schreef, over een koningsdrama. Dat biedt in theatraal opzicht veel mogelijkheden.”

Zelf heeft Bank de toneelvoorstellingen niet gezien, zegt hij: „Hoewel ik graag naar het theater ga, stond ik in dit geval niet te springen. Als historicus vraag je je nu eenmaal voortdurend af wat zo’n dramatisering met de werkelijkheid te maken heeft. Dat maakt dat je misschien minder geboeid raakt dan de meeste andere bezoekers.”