Op z’n best aardig of middelmatig

De nieuwste films uit Hongkong zijn niet bijzonder.

Hong Kong Filmpanorama toont een dwarsdoorsnede van recente Hongkong-producties, én oudere films.

Everlasting Regret, van regisseur Stanley Kwam (2005)

Wisten de vorige twee edities van het Hong Kong Filmpanorama nog de indruk te wekken dat het wel meeviel met de financiële en artistieke crisis in Hongkong door sterke of bizarre films als Running on Karma, dit jaar zijn de acht nieuwe films die geselecteerd zijn op z’n best aardig, maar vaak niet meer dan middelmatig. Het gaat niet goed met de filmindustrie in Hongkong. De situatie is zelfs een beetje te vergelijken met Nederland: bezoekcijfers lopen terug, Hollywoodfilms hebben ook in Hongkong een stevig marktaandeel gekregen, de stimuleringsmaatregelen hebben niet het gewenste (commerciële) effect en de piraterij van dvd’s en vcd’s (een dvd met mindere beeldkwaliteit) is niet meer te stuiten. Om het tij te keren worden pop- en soapsterren gecast, in de hoop dat zij het jonge publiek weer de bioscoop in krijgen, en wordt gezocht naar manieren om de markt te verbreden. Zo zijn er coproducties opgezet met landen als Taiwan en Japan.

Een goed voorbeeld van al deze trends is de film Initial D van de makers van de Infernal Affairs-trilogie, Andrew Lau en Alan Mak. Initial D een coproductie met Japan, is gebaseerd op een populaire Japanse manga en heeft acteurs uit een aantal Aziatische landen. Hoofdrolspeler Jay Chou is een Taiwanese popster en de hippe straatracefilm zit vol Aziatische hiphop. De film is opgenomen in Japan en maakt gretig gebruik van de haarspeldbochten van de Mount Akina, waar snelle bolides het tegen elkaar opnemen. Hoe laconiek Jay Chou ook speelt – hij racet de berg af in vier minuten met een hand aan het stuur -– de film is door de vele soortgelijke actiescènes vrij saai.

Het festival vertoont verder nog twee middelmatige gangster/politiefilms (Divergence en Colour of the Loyalty), de kostuumfilm Everlasting Regret en een horrorfilm over een ‘haunted house’. De beste films zijn de wat kleinere, onafhankelijke producties als AV met de Japanse pornoster Amamiya, dat al te zien geweest op het CinemAsia-festival en het charmante en licht weemoedige A Side, B Side, Seaside, over de laatste vakantie van een aantal vriendinnen vlak na hun middelbare schoolexamen. Daarna gaan ze elk hun eigen weg. De vertoning van een aantal oude films (die in Nederland nog nooit op een bioscoopdoek te zien waren) is flink uitgebreid. Zes ‘klassiekers’ nemen het op tegen acht nieuwe films. Het vertroebelt de doelstelling waarmee het festival drie jaar geleden begon: het laten zien van een dwarsdoorsnede van recente Hongkong-producties.

Filmfestival

Hong Kong Filmpanorama.

10 t/m 17 mei. In: Filmmuseum Vondelpark. Inl. www.filmmuseum.nl

    • André Waardenburg