Leve de Lada

Okay, eerst de flauwe grappen dan. ladasnel2.jpg

Hoe verdubbel je de waarde van een Lada?

Gooi de tank vol.

 

Waarom heeft elke Lada standaard achterruitverwarming?

Zodat je handen niet aan het glas vastvriezen tijdens het duwen.

 

Hoe noem je een Lada met twee uitlaten?

Een kruiwagen.

Dat gezegd zijnde, moet ik toegeven dat de eerste dag bij Lada-fabriek Avtovaz erg leuk was. Stel je voor, een schemerige hal, twee kilometer lang, met 24.000 werknemers aan drie parallelle lopende banden die elke dag zo’n 2.700 Lada’s uitbraken van het type Samara en 110, alsmede de ‘klassieke’ Zjigoeli, een kopie van de Fiat Koekblik uit 1966. Voor dit industriële fossiel valt over twee jaar het doek, verzekerden de pr-types.

ladasnel.jpgMaar in een aparte, goed verlichte hal van 600 miljoen dollar met apparatuur van het Duitse Eisenmann, robots, computers, kwaliteitsbewaking en louter piepjonge werknemers rolt  de Lada Kalina van de band, en die lijkt zowaar enigszins verkoopbaar buiten Rusland. (Zeven- tot achtduizend euro)

We mochten lekker met de Kalina racen over het testparcours (zie foto) met gesimuleerd Russisch wegdek: gaten, hobbels, opgelapt asfalt of klepperende betonplaten. Ik ben helemaal om: misschien kunnen Poetin’s siloviki dan hier, in Toljatti, in deze monsterfabriek van 600 hectares, de Russische auto redden. Als ze me morgen een Lada Kalina cadeau doen, weet ik dat zeker. (Foto’s Oleg Klimov)

    • Coen van Zwol