Interpretatiespel voor VVD-kandidaten

Tussen de campagneteams van VVD-kandidaat-lijsttrekkers Mark Rutte en Rita Verdonk is een ruzietje uitgebroken over een onderzoeksrapport van bureau Marketresponse. Volgens het Rutte-kamp blijkt hieruit dat hij steeds verder inloopt op Verdonk. Een woordvoerder van Verdonk zegt dat zij Rutte juist op bijna alle fronten verslaat. Rutte gaf opdracht voor de peiling.

Sinds gisteren mogen VVD-leden via de post of per e-mail stemmen op een van de drie kandidaat-lijsttrekkers – Verdonk, Rutte en Jelleke Veenendaal. De stemming eindigt op 31 mei. Marketresponse heeft tussen 3 en 6 mei voor de tweede keer de mening van VVD-stemmers en niet-VVD’ers gepeild. Op de vraag wie er lijsttrekker moet worden van de VVD, kiest 39 procent van de ondervraagden voor Rutte. Verdonk behaalt 33 procent en Veenendaal 3 procent. Onder VVD-stemmers is de stemming anders: 57 procent kiest voor Verdonk, tegen 27 procent voor Rutte. Veenendaal krijgt 0 procent.

Volgens Ruttes campagnevoerder Frits Huffnagel betekenen deze cijfers dat Rutte inloopt op Verdonk. Tussen 19 en 22 april was het verschil tussen beide kandidaten immers nog 32 procentpunt, tegen 30 vorige week. Bovendien zou uit het onderzoek blijken dat Rutte, als hij eenmaal lijsttrekker is, veel stemmen bij het CDA en de PvdA zou kunnen weghalen.

Verdonks woordvoerder Ed Sinke reageert geïrriteerd. Volgens hem heeft het onderzoek juist aangetoond dat Verdonk veel populairder is dan Rutte. Bovendien is er wel degelijk een Rita-effect onder niet-VVD’ers, zegt hij. Sinds de kandidatuur van Verdonk staat de VVD in opiniepeilingen op een winst van negen tot elf zetels.

Het onderzoek van Marketresponse is na te lezen op www.nrc.nl/binnenland