Deel rijksweg A2 verbreed tot tien rijstroken in 2010

De ministers Peijs (Verkeer, CDA) en Dekker (VROM, VVD), willen de rijksweg A2 tussen Amsterdam en Utrecht de komende vier jaar verbreden naar tien rijstroken. De ministerraad bespreekt het plan morgen. De ministers van Economische Zaken en Financiën zijn al akkoord.

In de investeringsplannen voor rijkswegen (MIT) werd al rekening gehouden met verbreding van de A2 tussen Holendrecht en verkeersplein Oudenrijn naar twee keer vijf rijstroken. Hoewel in dat beleidsstuk 2012 als einddatum werd genoemd, hield Rijkswaterstaat rekening met een versnelling naar 2010. De kosten van de verbreding werden geraamd op ruim 1,1 miljard euro. Door het nieuwste plan komt er nog eens 35 miljoen euro bij. De verwachting is dat tien rijstroken de fileproblemen sterk verminderen.

De verbreding die Peijs en Dekker hun collega's voorleggen, is de uitwerking van een overeenkomst die vorig jaar met de bouwsector is gesloten. Na Peijs tekende onder anderen voorzitter Elco Brinkman van Bouwend Nederland het verdrag. Volgens de wegenbouwers kan de uitvoering van de werkzaamheden worden versneld door onder meer de grond sneller te laten inklinken. Het bedrijfsleven verwacht direct financieel voordeel van de verbreding. De files op dit weggedeelte zouden ondernemers vorig jaar circa 33 miljoen euro hebben gekost. Landelijk bedraagt de schade door files zo’n miljard euro per jaar.

In de overeenkomst, het convenant van Maarssen genoemd naar de plaats van ondertekening, is onder meer vastgelegd dat de werkzaamheden geen extra hinder voor omwonenden zullen opleveren en evenmin extra files tot gevolg hebben. Verder beloven de bouwers de nieuwste technieken te gebruiken, zoals geluidarm asfalt en voor motorrijders veilige vangrails.

Ook onder Utrecht wordt de A2 aangepakt. In dat gedeelte, via Eindhoven naar Maastricht, zijn nergens tien rijstroken voorzien. De maximale uitbreiding gaat er tot acht rijstroken.

Tien rijstroken voor A2 NRCH 110506 / FG