Tennissen met je afstandsbediening

Met de spelcomputer Wii van Nintendo kan je wokken, vechten en autorijden.

De concurrentie heeft het idee al gepikt voordat het apparaat verschenen is.

Nintendo’s nieuwe Wii-controller Nintendo

Met de nieuwe spelcomputer Wii, tot voor kort bekend onder de codenaam Revolution, slaat de Japanse fabrikant Nintendo een nieuwe weg in met het produceren van computerspellen. Waar de concurrenten Microsoft en Sony zich met respectievelijk de Xbox 360 en PlayStation 3 volledig richten op techniek, een zeer hoge beeldkwaliteit en online gaming, kiest Nintendo voor het toegankelijk en eenvoudig speelbaar maken van games voor de pc. De spellen kunnen samen en vooral door iedereen worden gespeeld. Nintendo presenteert de Wii deze week tijdens de Electronic Entertainment Expo (E3), de grootste gamesbeurs van de wereld in Los Angeles.

De naam van de nieuwe spelcomputer - uit te spreken als het Engelse “we' - verwijst naar de beoogde saamhorigheid. De Wii-computerspellen moeten speelbaar zijn voor ervaren en nieuwe gamers. Vooral die laatste groep is nu nog lastig te bereiken.

Toch wist Nintendo al eerder een nieuw soort spelers aan te boren. Met Nintendogs, een puppysimulator voor de DS (de draagbare spelcomputer van Nintendo), raakten grote groepen nieuwe consumenten met het fenomeen gamen bekend. Nintendogs valt daarmee in dezelfde categorie als een spel als The Sims; dat is ook al zo'n succesvolle vorm van laagdrempelig computervermaak die juist bij niet-gamers aansloeg.

Nintendo heeft een volledig nieuwe manier bedacht van het spelen van games. Twee controllers - apparaten met bedieningsknoppen - staan daarbij centraal. Ten eerste is er de basiscontroller die nog het meest lijkt op een afstandsbediening. Hij is draadloos en bevat sensoren die de bewegingen van de speler registreren. In de praktijk betekent dit dat de “afstandbediening' een reeks verschillende voorwerpen kan simuleren, zoals een tennisracket in het spel Wii Sports. Een koddig figuurtje op het scherm rent naar eigen inzicht naar de bal aan het net. Door met de “afstandsbediening' op het juiste moment een zwieperd te geven, sla je, getimed, terug. De tegenstander op het scherm antwoordt met een scherpe forehand.

Kantel je de afstandsbediening horizontaal, met de knoppen naar je gezicht gericht, dan is de controller opeens een stuur van een auto in het spel Excite Racing. Door het apparaatje van links naar rechts te bewegen, stuur je je Jeep langs onherbergzame racepaden. Kantel je tijdens een sprong de controller iets naar voren, dan duikt de motorkap ook naar voren. Het klinkt simpel en dat is ook. De mogelijkheden van de controller lijken oneindig.

Dat werd wel duidelijk na een voor nrc.next georganiseerde speelsessie met WarioWare: Smooth Moves. WarioWare bracht van oorsprong steevast een bonte verzameling absurde minigames die de speler binnen een paar seconden achter elkaar dient af te werken. De Wii besturing lijkt gemaakt voor deze ADHD-gekkigheid. Duwen, trekken, steken, hoelahoepen, schermen, tekenen, wokken. De controller simuleert desgewenst een paar handen, een trekstok, een hoelahoep, een puntige sabel, een potlood en een koekenpan vol groenten. De vraag is natuurlijk wel hoe lang dit spel leuk blijft.

Nintendo vergeet haar trouwe achterban niet. Het bedrijf brengt ook meer traditionele avonturenspellen op de markt waarbij een meer uitgebreide besturing vereist is. Daarvoor is de tweede controller in het leven geroepen, de zogeheten Nunchuk. De twee controllers samen stellen spelers in staat diverse intuïtieve handelingen uit te voeren.

In het binnenkort te verschijnen schiet- en avonturenspel Metroid Prime 3 bestuur je je personage met de Nunchuk door science fiction werelden, terwijl de afstandbediening dienst doet als wapen. De manier waarop deze controller werkt lijkt op die van een muis op de pc. Wijzen doe je door het apparaat heen en weer bewegen, richting scherm, schieten door op de A-knop te drukken.

Of de nieuwe besturing massaal zal aanslaan, blijft afwachten. Feit is dat de liefhebber die scherpe graphics en filmische, stoere actie gewend is, bij de Wii aan het verkeerde adres is. Grafisch ogen de Wii-spellen erg simpel en in sommige gevallen ronduit kaal. De beelden zijn ondergeschikt aan de handelingen van het spel. Het voordeel is dat je straks geen dure high definition televisie hoeft te kopen om de essentie van de Wii games te ervaren.

Nintendo vaart een eigen koers. Een koers die op een punt alweer is overgenomen door marktleider Sony, die maandag schaamteloos onthulde dat de PlayStation 3-controller ook zogeheten gyroscopische sensoren bevat en deels dezelfde functies heeft als de basiscontroller van Nintendo's Wii. Wanneer het apparaat in Europa op de markt komt en hoeveel hij moet kosten is nog onduidelijk.

    • Jan Meijroos