Naar Toljatti

russ_limousine.jpgIk vertrek een paar dagen in Toljatti, wieg van de Lada en Zjigoeli. Niet zo lang geleden was dit een gangsterstad waar honderden bendes van ‘autodealers’ als teken de reuzefabriek leegzogen en Lada’s stalen zo snel ze van de band liepen. Waar de notoire oligarch Berezovski zijn eerste fortuin maakte. Waar tweehonderd ontractmoorden per jaar heel gewoon was. En waar ze, als de politie binnenviel om bewijs te verzamelen, gewoon het politiebureau in brand staken.

Nu hebben de zware jongens van Poetin Toljatti overgenomen: de Avtovaz-fabriek is onder controle van wapenexporteur Rosoberonexport. Het wordt het laatste bastion van de Russische autoindustrie; de staat wil tientallen miljarden roebels aan olie- en wapengeld in een bodemloze put, dan wel de Russische industriële wedergeboorte storten. Intussen openen buitenlandse fabrikanten nieuwe assemblagelijnen in Moskou en vooral St. Petersburg, Rusland’s nieuwe Detroit. Arbeid is daar een stuk goedkoper dan in Limburg.

Heeft de Lada toekomst? Ambitie wel. Lada droomt al over deelname aan de Formule 1. Hoezo kansloos? De auto wordt zwaar onderschat en  kan veel meer dan u denkt. Al is een brandblusser aan boord nooit weg.

    • Coen van Zwol