Het plaagmodel van Marc Schröder

In naam is het een fietsclub, in presentatie een autoclub, maar in wezen is ANWB een verzekeraar.

Vooral het laatste was de reden waarom twee jaar geleden Route Mobiel werd opgericht. Terwijl half Nederland lid is van de ANWB voor de wegenwacht, hing de volksvereniging de afgelopen jaren zijn winkel vol met allerhande verzekeringen en andere toeters en bellen. Huis-aan-huis-blaadjes, uitstapjes, subclubjes. Allemaal (ongevraagde) diensten die wel terugverdiend moeten worden.

Bij de ANWB groeide het risico op schijnveiligheid. Wie verzekert zich niet voor iets waarvoor hij al verzekerd is? Bij het stapelen van polissen (ANWB-lidmaatschap, reis- en kredietbrief, autoverzekering, wegenwachtabonnement) is de kans groter dat klanten zich dubbel verzekeren.

Route Mobiel lanceerde twee jaar geleden een ‘kale’ en goedkopere wegenwacht. Zonder fratsen. Nu al wordt het bedrijf overgenomen door een verzekeraar die grote kansen ziet om meer diensten aan de klanten te slijten. Dat klinkt verdraaid veel als het model van de ANWB, die het juist niet wil zijn. En dat was toch precies de bestaansreden voor Route Mobiel.

Maar het is de vraag of Marc Schröder daar om zal treuren, een van de oprichters van Route Mobiel. Hij heeft de mogelijkheid om een idee, dat nog geen twee jaar van de tekentafel af is, alweer te verkopen. Met een mooie winst, naar mag worden aangenomen.

Daarmee toont de ondernemer, zoon van Martinair-oprichter Martin Schröder, zich bijzonder succesvol. Het was ook Schröder die de gevestigde benzinepompenbranche opschudde met de goedkope en onbemande tankstations van Tango. Deze nieuwe formule werd eveneens met succes verkocht.

Niet alleen Schröder profiteert, ook de consument. Schröder moedigt bedrijven op monopolie-achtige posities aan weer vriendelijker voor hun klanten te worden. Schröder breekt beschermde markten open, vergroot de concurrentie en verbetert daarmee de prijsvorming. Daar kan geen toezichthouder tegenop.

Vraag is of de plaaggeest van ingedutte bedrijven zijn kunstje een derde keer kan herhalen. Tegen de NS die een weekje de roosters omgooit voor de meivakantie? Een eerdere aanvaller haalde het niet

Tegen pensioenfondsen die je niet mag kiezen? Dat is in het poldermodel verankerd.

Tegen telecombedrijven die bellers naar het buitenland kaalplukken? Dat is al te laat.

Een gat in de markt vinden is minder eenvoudig dan het lijkt.

Jeroen Wester

    • Jeroen Wester