Extra geld voor nieuw model publieke omroep

De publieke omroep investeert dit najaar 12,8 miljoen euro extra in tv-programma's om de daling van de kijkcijfers te stoppen. De omroepen moeten eigenlijk fors bezuinigen doordat ze minder geld uit Den Haag krijgen, maar willen voor de extra investering gebruikmaken van de meevaller uit de verkoop van het zenderbedrijf Nozema.

Het nieuwe uitzendschema voor de tv-zenders Nederland 1, 2 en 3 begint op 4 september en werd gisteren gepresenteerd. Het schema is grotendeels gebaseerd op de bestaande programma's, maar die zijn nu anders verdeeld over de zenders. Zo verhuizen Koefnoen en De schreeuw van de Leeuw van Paul de Leeuw naar Nederland 1, dat een brede familiezender moet worden. Op Nederland 2 komen informatieve en levenbeschouwelijke programma's als Netwerk (dagelijks om half acht), Nova en Het Elfde Uur. Op Nederland 3 zijn de ambities hoger: daar moet de publieke omroep “jongere' kijkers trekken - dat wil zeggen kijkers onder de vijftig jaar die nu relatief meer naar commerciële omroepen kijken. In het schema staat veel sport met op zondag om zes uur al Studio Sport en door de week Champions-Leaguevoetbal. Door de week begint de avond met de soap Onderweg naar morgen, gevolgd door de succesvolle nieuwe talkshow De wereld draait door. Dankzij dit zogenoemde programmeringsmodel zou Nederland 1 een marktaandeel van 16,5 procent moeten halen, beide andere zenders een aandeel van 8,5 procent.