Veiling Aalsmeer wil verdubbeling omzet in 20 jaar

De omzet van Bloemenveiling Aalsmeer groeide het afgelopen jaar met 3,7 procent tot 1,7 miljard euro. De veiling streeft naar verdubbeling van de omzet in de komende twintig jaar en een uitbreiding van het veilingterrein met 50 procent.

Dit maakte de veiling vandaag bekend bij presentatie van de jaarcijfers over 2005. De nettowinst kwam uit op 6 miljoen euro. Dat is meer dan begroot, maar de veiling wijst erop dat ze als coöperatie niet streeft naar winstmaximalisatie, maar naar het realiseren van de beste prijs voor de leden.

De veiling zoekt 90 hectare extra ruimte voor de geplande omzetgroei. Gesprekken met de gemeente Aalsmeer-Uithoorn lopen en zullen naar verwachting geen problemen opleveren, zegt de woordvoerder van de veiling. „De sector is heel belangrijk voor de economie, en de veiling voor de werkgelegenheid.” Er werken nu 1.800 mensen op de veiling die 180 hectare beslaat.

Omzetgroei kwam vooral uit verbetering van de prijs door de betere economische omstandigheden in het buitenland, zegt de woordvoerder. De veiling exporteert 85 procent van de verhandelde bloemen. Belangrijkste groeimarkt is Centraal- en Oost-Europa, zowel de nieuwe EU-landen als Polen en Tsjechië, als Rusland of Oekraïne. Ook in Zuid-Europa (met name Spanje) koopt men steeds meer Nederlandse bloemen.

Rusland kocht voor ruim 100 miljoen euro aan Nederlandse bloemen afgelopen jaar (een groei van 8,2 procent ten opzichte van 2004) en steeg daarmee naar de elfde plaats als bestemmingsland voor Nederlandse bloemen. Polen en Tsjechië komen daar vlak onder na stijgingen met respectievelijk 37,9 en 12,2 procent vorig jaar.

Duitsland is nog altijd de belangrijkste markt in absolute aantallen (en nog altijd groeiende), maar het relatieve belang van het buurland is de afgelopen tien jaar gedaald van ongeveer de helft van alle bloemenexport tot eenderde. Verre bestemmingen als VS en Japan nemen in belang af. De VS met name door enorme koersschommelingen, aldus de veiling. Japan was vorig jaar de slechtste klant voor Nederlandse bloemen met een afzetdaling van 14,7 procent.