Unilever voelt niets voor aanpassen van structuur

Zeep- en voedingsmiddelenconcern Unilever, bekend van Dove shampoo en Lipton thee, is niet van plan op korte termijn zijn dubbele structuur op te geven. Dat heeft president-commissaris en oud-bestuursvoorzitter Antony Burgmans gisteren gezegd op de jaarvergadering van aandeelhouders in Rotterdam.

Unilever bestaat uit twee moedermaatschappijen, een in Engeland en een in Nederland, met elk een eigen beursnotering. Beleggers uitten kritiek op deze dubbele structuur, omdat die het concern log zou maken. Volgens Burgmans zou het veranderen van de structuur juist tot extra kosten leiden. Bovendien heeft het management van Unilever op dit moment alle aandacht nodig om de resultaten te verbeteren, aldus Burgmans.

Unilever heeft vorig jaar wel een aantal kleine wijzigingen aangebracht in de structuur, zoals het opheffen van het dubbele voorzitterschap van de raad van bestuur. De Fransman Patrick Cescau is sindsdien bestuursvoorzitter van het concern, Burgmans trad terug en werd president-commissaris. Sinds die wijziging is Unilever volgens Cescau ‘klaar om de concurrentie aan te gaan’ met andere concerns.

Cescau gaf gisteren toe dat hij ‘ontevreden’ is met de resultaten van het concern. ‘We groeien met 3 procent per jaar en sommige concurrenten groeien met 5 procent. Het is mijn taak om dat gat te dichten.’

De publicatie van teleurstellende kwartaalcijfers, vorige week, was voor een groep ontevreden aandeelhouders aanleiding om aan te sturen op opsplitsing van het bedrijf. ‘In de komende weken zullen we druk uitoefenen op het management om veranderingen door te voeren’, zei een anonieme investeerder afgelopen zondag tegen het Britse dagblad The Observer. De beurswaarde van het Brits-Nederlandse concern is in zijn ogen te laag.

Volgens een andere belegger lijkt het management zich niet bewust van de verandering die noodzakelijk is. ‘Ik denk dat ze alle alternatieven moeten overwegen, van het verkopen van ondermaats presterende onderdelen tot het afstoten van de divisies voeding en persoonlijke verzorging. Er zijn weinig synergievoordelen tussen deze twee activiteiten.’

Overigens heeft Unilever vorig jaar al z'n parfumactiviteiten afgestoten en staat het onderdeel diepvriesmaaltijden te koop.