KPN: strategie in Duitsland werkt

De nieuwe strategie van telecombedrijf KPN in Duitsland lijkt te werken. Sinds de lancering van de nieuwe strategie in mei vorig jaar steeg het marktaandeel van zijn Duitse mobieletelefoniedochter E-Plus met 0,8 procentpunt, tot 14,1 procent eind maart. In die periode kreeg het bedrijf er ruim 1,6 miljoen klanten bij.

Dat maakte KPN vanochtend bekend bij de presentatie van de eerstekwartaalcijfers. De omzet van KPN in zijn geheel steeg afgelopen kwartaal met 3,9 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, mede dankzij de overname van Telfort. De nettowinst steeg van 273 miljoen euro tot 384 miljoen. Beleggers reageerden positief op de resultaten. De koers van KPN steeg vanochtend met 3,8 procent tot 9,68 euro per aandeel. Het dieptepunt van de afgelopen 12 maanden was 6,32 euro.

Vorig jaar maakte KPN bekend een andere strategie te gaan voeren in Duitsland. Verschillende merken, goedkopere belminuten en meer verkooppunten zouden klanten moeten trekken. Ook de toenmalige topman werd vervangen. De omzet van E-Plus steeg afgelopen kwartaal met 3,9 procent vergeleken met vorig jaar. De divisie draaide voor het eerst sinds de zomer van 2004 quitte.

Ook de mobiele divisie in Nederland presteerde beter dan verwacht. De omzet steeg met 25,7 procent, grotendeels door de overname van Telfort. Volgens financieel directeur M. Smits was de organische groei van de Nederlandse mobiele divisie zo’n 6 procent.

Bij de divisie vast waren de inkomsten uit nieuwe diensten zoals breedbandinternet, televisie en internetbellen niet voldoende om de daling van de inkomsten uit traditionele telefonie te compenseren. Steeds minder Nederlanders bellen via de traditionele vaste lijn: ze telefoneren via de kabel of mobiel. Eind maart hadden nog 4,8 miljoen huishoudens een vast telefoonabonnement: ruim 9 procent minder dan een jaar geleden.

KPN lanceerde begin dit jaar producten om deze groep weer aan zich te binden. Sinds begin dit jaar is geen KPN-abonnement meer nodig om via de vaste telefoonlijn te bellen.