Buckle up

Toen ik vijf jaar geleden voor het eerst in New York was, draaiden taxichauffeurs een bandje voor elke nieuwe klant. „Buckle up. It’s the law.” Het bandje hoor je niet meer. Een vriendin vertelde me gisteren hoe de bezoekjes aan haar arts gaan. „Ze vraagt: gebruikt je drugs? Slik je wel genoeg vitaminen? Draag je

taxi9_1.jpgToen ik vijf jaar geleden voor het eerst in New York was, draaiden taxichauffeurs een bandje voor elke nieuwe klant. „Buckle up. It’s the law.”

Het bandje hoor je niet meer. Een vriendin vertelde me gisteren hoe de bezoekjes aan haar arts gaan. „Ze vraagt: gebruikt je drugs? Slik je wel genoeg vitaminen? Draag je een gordel in de taxi?”

Maar weinig New Yorkers doen dat, overigens. Dat is raar. Want als ze het hier over één ding eens zijn is het wel: taxichauffeurs zijn brokkenmakers.

verkeerfilmbeeld.jpgDat blijkt nu mee te vallen. Taxi’s trekken wel de hele tijd op om dan weer af te remmen en lijken elkaar van de weg te willen duwen, maar uiteindelijk zijn ze een derde minder bij ongelukken betrokken dan de overige weggebruikers - zie het verkeer in dit QuickTime-filmpje.

Dat blijkt uit onderzoek dat de stad heeft laten verrichten. Hier de pdf van het volledige rapport met alle grafiekjes. Een van de verklaringen is niet dat chauffeurs gemiddeld twaalf uur per dag achter het stuur zitten en dus beter andere weggebruikers kunnen inschatten, wel dat ze langer chauffeur blíjven. Gemiddeld negen jaar, afgezet tegen de nauwelijks zes in 1993.

Al zin om ook chauffeur te worden? Lees dan eerst even het handboek. En bedenk verder dat áls jouw taxi betrokken raakt bij een ongeluk, je kans op een bezoek aan het ziekenhuis twee keer groter is dan in een andere auto.

De reden? Toch weer de gordel. Chauffeurs zijn zelf niet verplicht er een te dragen, doen dat ook zelden. En de passagiers worden nogal eens tegen de scheidingswand aangedrukt. „Platte neuzen, die zie ik hier elke dag”, waarschuwde de arts de vriendin nog.

Meer foto’s van taxi’s in de garage:
taxi1.jpg
taxi2.jpg
taxi3.jpg
taxi4.jpg
taxi5.jpg
taxi6.jpg
taxi7.jpg

    • Freek Staps