Weinig tragiek in moderne vertelling Edward II

Wie de zaal binnenkomt moet eerst een witte dansvloer oversteken. De tribunes staan aan weerszijden van die dansvloer, housemuziek dendert door de ruimte en de acteurs dragen zwarte partypakken. Het jonge gezelschap Teatro speelt Marlowes tragedie Edward II als een hip en uit de hand lopend feest. De koning van Engeland heeft dolle pret met zijn uitbundige minnaar Gaveston (Hendrik Aerts), die een mateloze fascinatie op de koning uit oefent. Uitdagend danst hij met ontbloot bovenlijf en kirt nichterig. Algauw heeft de koning het zo druk met vrijen dat hij aan regeren niet toekomt.

THEATER Edward II, naar Christopher Marlowe Teatro. Regie: Marcus Azzini. Gezien: 6/6 Frascati, Amsterdam. Daar t/m 205, aanvang 21u. Info: 020-6266866 en www.teatro-online.com. ***

Logisch dat Teatro de handeling van de veertiende eeuw naar het nu verlegt: aan museumstukken hebben we niets. Maar zo gaat wel iets verloren. Waar Marlowe, die zijn historische drama in 1593 voltooide, bloedserieus de kwestie van goed en slecht koningschap aan de orde stelde, gaat het regisseur Marcus Azzini veel meer om het conflict tussen privé-gevoelens en de openbare rol van de koning en om homoseksualiteit die in bepaalde kringen niet getolereerd wordt. Op die manier krijgt Edward II (Stefan Rokebrand) direct onze sympathie. Te snel is hij de underdog die tegen het hof moet vechten. Er is geen omslag, bijvoorbeeld van onbezonnenheid naar diepzinnig lijden.

Edwards opponent Mortimer (Koen Wouterse) maakt evenmin een ontwikkeling door. Met zijn gladde kapsel en onverholen machtswellust is hij van meet af aan een akelig sujet. Terwijl Marlowe aanvankelijk de sympathie aan zijn kant legt omdat hij, Mortimer, de aan decadentie ten onder gaande staat wil redden en pas in het tweede deel de tirannieke kant van deze couppleger toont.

Het enige personage dat tragiek meebrengt is Isabella, de koningin (Lotje van Lunteren). Vernederd door haar man zoekt zij bij Mortimer steun, en verandert ze van een hulpeloos schepsel in een wrede lady.

De geringe profilering van de meeste figuren ligt niet alleen aan de regisseur. Het ligt ook aan de acteurs, die op het nonchalante af spelen, alsof ze zich niet helemaal aan hun rol willen overgeven en liever dichtbij zichzelf blijven, al is ook dát gespeeld. Winst van die aanpak is het contact met de zaal. Brutaalweg stappen de spelers op het publiek af om naar de tijd of iets anders te vragen en veel monologen zijn aan ons gericht, in vlotte, heldere taal. Helder is ook het gebruik van de ruimte. Links hokt de ene partij bijeen, rechts de andere, en daartussen pendelen de overlopers.

Anneriek de Jong

Theater

Edward II, naar Christopher Marlowe

Teatro. Regie: Marcus Azzini. Gezien: 6/6 Frascati, Amsterdam. Daar t/m 205, aanvang 21u. Info: 020-6266866 en www.teatro-online.com. ***

    • Anneriek de Jong