Unilever moet worden opgesplitst

Ontevreden aandeelhouders van het voedings- en wasmiddelenconcern Unilever sturen aan op een opsplitsing van het bedrijf. Dat meldde de Britse krant The Observer gisteren.

De oproep van enkele anonieme aandeelhouders komt na de bekendmarking, vorige week, van opnieuw teleurstellende kwartaalcijfers. En aan de vooravond van de jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen, vandaag in Rotterdam en morgen in Londen. Uit de cijfers bleek dat de omzetgroei in de belangrijke markt Europa stagneert.

'In de komende weken zullen we druk uitoefenen op het management om veranderingen door te voeren', aldus een van de investeerders tegen het Britse dagblad. De beurswaarde van het Brits-Nederlandse concern, vanochtend ruim 55,8 miljard euro, is in zijn ogen te laag.

Volgens een andere belegger lijkt het management zich niet bewust van de mate van verandering die noodzakelijk is. 'Ik denk dat ze alle alternatieven moeten overwegen, van het verkopen van ondermaats presterende onderdelen tot het afstoten van de divisies voeding en persoonlijke verzorging. Er zijn weinig synergievoordelen tussen deze twee activiteiten.'

Een Unilever-woordvoerder weersprak tegenover The Observer dat het bedrijf in tweeën opgedeeld moet worden. 'We hebben geen plannen voor een opsplitsing.' Hij benadrukte dat Unilever, dat onder meer Knorr- en Dove-producten maakt, de afgelopen jaren al behoorlijk is 'gestroomlijnd'. 'We hebben het aantal merken dat we voeren teruggebracht van 1.600 naar 400.'

Beleggers uitten eerder kritiek op de duale ondernemingsstructuur, omdat die het concern log zou maken. De groep bestaat uit twee moedermaatschappijen, een in Engeland en een in Nederland, met elk een eigen beursnotering. De hoop was dat Unilever deze structuur zou afschaffen, nadat het bedrijf zijn ambitieuze omzetdoelstelling van het vijfjarenplan 'Weg naar groei' niet had waargemaakt. In december besloot het concern de duale bedrijfsstructuur echter te handhaven. Wel had Unilever begin 2005 een verandering aan de top doorgevoerd. Het bedrijf koos voor één topman in plaats van een duo. Dat werd de Fransman Patrick Cescau.