De consument maakt het nieuws

De groeiende populariteit van weblogs verandert het wezen van de journalistiek, zegt Paul Molenaar, directeur van Ilse Media. 'Consumenten bepalen voor andere consumenten.'

'Vernieuwing is vaak een kleinschalig proces.' (Foto Rien Zilvold) amsterdam 04-05-06 paul molenaar eigenaar ilse media foto rien zilvold Zilvold, Rien

Ilse Media lanceerde deze week de nieuwe zakelijke nieuwssite Nu Z. De site bevat Nederlandstalig nieuws voor professionals uit honderden internetbronnen. Nu Z (de z staat voor zakelijk) is bedoeld om de lezers van Nu.nl, ook eigendom van Ilse Media, te voorzien van nieuws op hun vakgebied. 88 procent van de lezers van Nu.nl bezoekt de site vanaf kantoor. Paul Molenaar (44), directeur van Ilse Media, wil dat deze lezers op Nu Z relevante informatie op hun vakgebied vinden. 'Of dat nu om een boer, een leraar of een ondernemer in de logistiek gaat', aldus Molenaar. De grote kracht achter Nu Z is volgens hem een netwerk van dertig webloggers. Molenaar noemt de webloggers die aan Nu Z zijn verbonden 'stuk voor stuk de toppers op hun vakgebied'. Zij moeten borg staan voor relevante inhoud op vakgebieden als marketing, ict, retail, de agrarische sector, transport en gezondheidszorg, die op Nu Z aan bod komen.

Molenaar, die zijn loopbaan in 1986 begon als streekverslaggever bij het regionale dagblad van de Zaanstreek en sinds 2001 directeur van Ilse Media is, gelooft heilig in weblogs. 'Weblogs zijn de ultieme media-revolutie', zegt hij vol overtuiging. 'Weblogs voorzien in de behoefte die er bij consumenten bestaat aan specialistische informatie en aan een online plek om zich te uiten en te communiceren met anderen. Weblogs brengen nieuws vanuit de hele wereld over één onderwerp samen. Wie over een bepaald onderwerp veel wil weten, komt al snel op een weblog terecht. De gespecialiseerde weblogs lijken een beetje op de traditionele media. Maar voorheen bepaalden alleen die gevestigde media wat relevant was. Nu bepalen consumenten dat voor andere consumenten. Dat is de revolutie.'

De cijfers lijken Molenaar gelijk te geven. Het aantal weblogs in Nederland groeit erg snel. Volgens Molenaar zijn er in Nederland inmiddels 600.000 actieve weblogs. 260.000 van die weblogs worden bijgehouden op de site Web-log.nl, die eigendom is van Ilse Media. Joost Bon van MSN Nederland zei deze week in het internettijdschrift Emerce dat er zelfs nog veel meer weblogs zijn in Nederland. Bij de weblogservice van Microsoft, MSN Spaces, zijn volgens Bon tot nu toe ruim twee miljoen Nederlandse sites aangemaakt. Dagelijks worden er op die MSN-blogs volgens Bon 650.000 nieuwe foto's geplaatst.

Als de traditionele media niet snel iets doen, missen ze de boot helemaal, denkt Molenaar. De tijd die mensen lezend op het web doorbrengen gaat ten koste van de tijd die ze aan reguliere media als kranten, tijdschriften en televisie besteden. 'Er zijn zoveel interessante weblogs die worden gemaakt door professionals en die bovendien gratis zijn. Kranten kunnen daar niet aan tippen. Je ziet wel dat steeds meer traditionele journalisten gaan webloggen, maar ze doen in feite niets anders dan wat ze voor de papieren krant doen. Ze schrijven hetzelfde soort stukjes, alleen wat langer omdat de ruimte op het web onbeperkt is. Ze bieden geen meerwaarde.'

Een traditionele journalist die nu gaat webloggen moet echt iets toevoegen wat er nog niet is, vindt Molenaar. 'Het is niet genoeg als een krantenuitgever tegen zijn journalisten zegt: Ga allemaal maar webloggen, dan komt het wel goed. Dan loop je achter de feiten aan. Een webloggende journalist moet zich onderscheiden door een extreme specialisatie of een gidsrol spelen en elke dag een overzicht bieden van de belangrijkste en interessantste weblogpostings. Zulke weblogs zie je niet op Nederlandse mediasites.'

Wat Molenaar ook mist, zijn verwijzingen naar weblogs in de Nederlandse kranten. 'Ik wil eigenlijk bij ieder artikel een kader zien met links naar weblogs die meer informatie over het onderwerp bieden.' Kranten moeten niet bang zijn dat ze op die manier hun status kwijtraken, zegt Molenaar. 'Juist door meer informatie te bieden word je als krant interessant voor je lezers. Die weten dan dat ze niks missen omdat ze meer krijgen dan alleen het artikel.'

Molenaar vindt de Nederlandse krantenuitgevers te weinig innovatief. 'De processen die een rol spelen bij het maken van een krant zijn eeuwenoud. Alles is erop gericht om jonge journalisten zo snel mogelijk een plek te geven in het papieren hoofdproduct terwijl het in deze tijd heel belangrijk is om op zoek te gaan naar onvermoede talenten waarmee geld te verdienen is op internet. Het gaat in deze tijd veel meer om individuele talenten. Het is niet alleen belangrijk of een journalist een goed artikel kan schrijven. Je moet zien uit te vinden welke journalisten een snaar weten te raken bij het internetpubliek. Vernieuwing is vaak een kleinschalig proces. Je hebt niet altijd dertig man nodig voor een nieuw product.'

Het is voor webloggers ook makkelijk concurren met journalisten. 'Webloggers schrijven niet voor het geld. Ze doen het uit liefde voor hun vak. Een weblog is vaak een bijproduct van hun andere activiteiten.' Molenaar is er echter van overtuigd dat een weblog met een interessant thema adverteerders zal trekken. 'En anders zijn weblogs een goede manier om lezers vast te houden.'

Weblog van Paul Molenaar: http://paulmolenaar.web-log.nl