Van Geel: wél verplichte roetfilters vanaf 2007

Staatssecretaris Van Geel (Milieu, CDA) tekent, als het kabinet akkoord gaat, beroep aan tegen het EU-verbod om roetfilters op dieselauto's in Nederland al in 2007 verplicht te stellen. Europees commissaris Verheugen liet woensdag weten dat de maatregel op zijn vroegst eind 2008 in de hele Europese Unie wordt ingevoerd. Een uitzondering voor Nederland vormt volgens hem een te grote verstoring van de Europese gezamenlijke markt.

Universitair docent Milieurecht Jos Janssen denkt dat Van Geel weinig kans maakt met het beroep. Janssen: 'Als een auto aan de Europese emissienormen voldoet, mag een fabrikant ervan uitgaan dat hij die auto overal kan verkopen.' Dus ook in Nederland. Een lidstaat mag volgens Janssen alleen afwijken van de richtlijn over emissienormen voor auto's als er 'nieuw wetenschappelijk bewijs' is dat een schadelijk milieueffect optreedt. 'Ik kan me voorstellen dat het voor Nederland op dit punt misgaat. Wij zijn al veel langer op de hoogte van het probleem', aldus Janssen.

Nederland heeft al jaren moeite om te voldoen aan Europese normen voor de luchtkwaliteit. Van Geel hoopte met de nieuwe maatregel vooruitgang te boeken. Er is sinds1 juni vorig jaar al een succesvolle subsidieregeling voor roetfilters in nieuwe dieselauto's van kracht. Op dit moment zijn al vier van de tien verkochte personendiesels van een roetfilter voorzien. Volgens Van Geel is het effect daarvan al merkbaar. Op 1 juli volgt een subsidieregeling voor inbouw van roetfilters in bestaande personenauto's, drie maanden later volgt een subsidie voor vrachtauto's.

Volgens onderzoek van het Milieu- en Natuur Planbureau (MNP) verminderen roetfilters de hoeveelheid fijn stof in uitlaatgassen van personenauto's met 90 procent. Jaarlijks overlijden 2.800 personen in Nederland vervroegd na blootstelling aan verhoogde concentraties fijn stof. Het gaat vooral om mensen die in de buurt van drukke wegen wonen.

Op www.vrom.nl is een 'dossier luchtkwaliteit' te vinden.