'Microsoft en Yahoo vs. Google'

Microsoft en Yahoo, twee grote Amerikaanse zoekmachines, voeren gesprekken om hun krachten te bundelen tegen de meest gebruikte zoekmachine op internet, Google. Volgens anonieme bronnen van de Wall Street Journal overweegt softwaremaker Microsoft een gedeelte van Yahoo te kopen, om samen advertenties bij zoekresultaten te kunnen verkopen.

Zoekmachines, met name Google, verdienen veel geld door advertenties te koppelen aan zoekresultaten. De markt voor deze zoekgerelateerde advertenties bedroeg in de Verenigde Staten in 2005 4 miljard euro (5,1 miljard dollar) en dat bedrag groeit snel. De omzet was in 2005 al 30 procent hoger dan het jaar daarvoor. Naast de verkoop van advertenties gaat er ook veel geld om in search-engine marketing, waarbij bedrijven geld betalen om op basis van de inhoud van hun site hoog te eindigen bij bepaalde zoektermen.

Microsoft introduceerde vandaag een nieuwe methode om advertenties te koppelen aan zoekresultaten: adCentre is een veilingsysteem voor advertenties op het web: geïnteresseerde adverteerders kunnen nu bieden op een plek bij de populairste zoektermen op MSN Search.

Google klaagde deze week bij de Amerikaanse overheid over het zoekveld in Microsofts nieuwe browser Internet Explorer 7, dat standaard ingesteld staat op de eigen MSN-zoekmachine. Dat zou Microsoft een oneerlijke voorsprong op concurrenten geven - waarmee het bedrijf misbruik zou maken van het grote marktaandeel van Internet Explorer. De meeste concurrerende browsers, zoals Firefox en Opera, werken standaard met de Google-zoekmachine.