'Ik hoorde meteen al een bruikbare snaredrum'

De cd 'Dutch Rare Groove' haalt de nederfunk uit de vergetelheid.

Funkmusici van toen gaan met deejays C-Mon & Kypski weer het podium op.

C-Mon & Kypski Foto Roel Determeijer Determeijer, Roel

Op de natte Hollandse bodem werd ooit onvervalst vuige funk gemaakt. Dat waren we even vergeten, maar de compilatie-cd 'Dutch Rare Groove', die in oktober uitkwam, bracht de beste nummers uit de archiefkasten terug in de platenkast. De authentieke sound stelt soul-en funkliefhebbers niet teleur en het is leuk speelgoed voor hiphop deejays, altijd op zoek naar die ene onbekende drumbreak. Een aantal van de oude Nederlandse funkmuzikanten is vanaf vanavond weer live te bewonderen, bijgestaan door het deejay/producer-duo C-Mon & Kypski.

In hun studiootje in de Utrechtse binnenstad geven C-Mon (27) en Kypski (28) een voorproefje van hun bijdrage aan het optreden. Het nummer Snoopy uit 1968 van de Gooische band The Playboys wordt op de draaitafels te grazen genomen en omgebouwd tot een opzwepende hiphopversie. 'Rare groove is muziek die vanuit het perspectief van een producer interessant is', legt C-Mon uit. 'Het moet obscuur zijn en oud klinken. Deejays troeven elkaar af met unieke samples.'

De nummers op Dutch Rare Groove werden door funkfanatici opgediept uit het archief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Rare grooveplaten kwamen al sinds de jaren '80 in Engeland en Amerika uit en zelfs landen als Polen en Oostenrijk bleken een funky kant te hebben. Nederland mocht niet achterblijven.

Dan blijkt opeens dat Let's Go Randstad, een tune voor het uitzendbureau, een behoorlijk groovy deuntje is. En dat een nogal onfunky accordeon best kan figureren in Big John Russells Funky Amsterdam.

Aan de twee draaitafelaars de opdracht om op cd twee eigen interpretaties van de 22 originelen in elkaar te knutselen. Kypski: 'Ik was blij verrast, ik kende er maar twee tracks van. Het swingt als de neten. Ik hoorde in het eerste nummer meteen al een vette snaredrum die we wel konden gebruiken.' C-Mon: 'Op die manier gaan deejays vaak te werk met rare groove. Je wilt niet meteen verraden waar de sample vandaan komt, ook om legale redenen. We laten dus niet te veel van het origineel horen, maar gebruiken losse samples om er nieuwe muziek mee te maken.'

Daarop is een uitzondering. Van het nummer Relax (Before Doin' Sex) uit 1972, maakten ze samen met Oscar Harris, voornamelijk bekend van zoete ballads, een remake. Kypski: 'Het was te gek om met hem samen te werken. Hij heeft mooie verhalen uit de oude doos. En hij was erg verbaasd dat hij opeens als funkzanger wordt gewaardeerd. Dat nummer was oorspronkelijk vooral een albumvuller.'

Dat die remake Relax (Before Doin' Snacks) heet, is geen toeval. C-Mon: 'We hebben de nieuwe tracks vernoemd naar de snackcultuur, omdat die internationaal even rare is als deze Hollandse grooves. Bovendien wordt funk ook in Amerika vaak in verband gebracht met vet eten.'

Op Harris na hebben de oude funkartiesten nog niet eerder met de dj's samen gespeeld. Bij de release party in oktober speelden eerst de oude funkateers hun originelen en was daarna de beurt aan de dj's. Tijdens de vier concerten van de mini-tour die vanavond in Tilburg van start gaat, is het de bedoeling dat oud en nieuw afwisselen en samen spelen.

Het is C-Mon & Kypski ook opgevallen dat de funk een kleine revival beleeft in de mainstream muziek. 'Dat heeft ook wel met die rare groove te maken', zegt C-Mon. 'Hiphop is natuurlijk enorm populair en die muziek komt voort uit het samplen van die oude tracks. Daardoor zie je nu steeds vaker hiphop/funk-parties.'

Of een hiphop/funk-party ook live uit te voeren is, en nog wel met artiesten van pensioengerechtigde leeftijd, zal blijken tijdens de Dutch Rare Groove Tour. Als het zo klinkt als dertig jaar geleden, dan is de Nederfunk in goede handen.

De Dutch Rare Groove - Live ON Tour: vanavond gratis in 013 (Tilburg) morgen voor 10 euro in Tivoli (Utrecht) en nog drie concerten. Meer info: www.dutchraregroove.nl

    • Leendert van der Valk