Vier maal Bob en veel misverstand

Vier mannen die Bob heten. Ze hebben niets met elkaar te maken, ze zitten alleen in en rond hetzelfde gebouw. Ze bellen allevier mobiel met een vrouw. Misverstanden. Van links naar rechts: Bob de verliefde patiënt die vanuit een kleine Fiat een verpleegster stalkt. Bob de cynische puber die met een gebroken been in bed ligt, maar zijn isolement als de condition humain aanvaardt. Bob de zakenman die ruzie heeft met zijn vrouw en zijn demente vader aan de lijn tracht te houden. En Bob de mensenhatende scherpschutter die vanaf het dak op willekeurige burgers schiet.

De schrijver Joost II Sickenga (1963) heeft goed naar zijn oudere collega Gerardjan Rijnders geluisterd: hetzelfde spervuur aan korte, bijna inhoudsloze zinnetjes van langs elkaar heen pratende personages wier verhalen elkaar als bij toeval snijden. Sickenga's toneelstukken brengen het vaak niet verder dan een lezing; drie jaar geleden nog in het Retrospectief Offensief, waarmee bekende acteurs zijn werk onder de aandacht trachtten te brengen. Eén van die stukken toen was Bob, Bob, Bob en Bob (2001/ 2003), dat nu als geestige middagétude door Bellevue Lunchtheater wordt opgevoerd, geregisseerd door Sickenga's leermeester Rijnders.

In de ellipsvormige Palonizaal zijn de Fiat, het bed, het bureau en de schutterspost van de Bobben in een waaier naast elkaar gezet. De ramen zijn onbedekt waardoor we een panorama op de zonnige Singelgracht hebben, de voorbijvarende rondvaartboten en watertaxi's veranderen opeens in potentiële doelwitten van Bob de scherpschutter. De vier telefoonmonologen van de Bobben, die dwars door elkaar heen lopen met geestige kruisbestuivingen, worden snel pingpongend en in botsende speelstijlen gebracht door (vlnr) Roef Ragas, Ruben Brinkman, Jochum ten Haaf, en Wim van der Grijn.

Belangrijker nog dan de bewuste kruisbestuiving zijn de dwarsverbanden die iedere bezoeker zelf in het hoofd haalt, daar al dan niet subtiel gepland door Sickenga en Rijnders. Vier mannen zijn bijvoorbeeld bezig met de medische zorg, als verzorger of verzorgde, en met het verkeerd verbonden zijn in de grote stad. Drie zijn er bezig met liefde in verschillende stadia, eentje is voorbij de liefde, en heeft alleen nog maar de haat - tenzij je het doodschieten van voorbijgangers ook beschouwt als een wanhoopspoging tot contact zoeken.

Je kunt de Bobben ook zien als vier stadia in een mannenleven, van puberteit tot midlifecrisis. Drie spelers hebben trouwens rood haar. En twee van hen hebben in Engeland ooit voor Vincent van Gogh gespeeld. Dat laatste is een verband dat niets met het stuk te maken heeft. Maar dat mag bij Rijnders en Sickenga.

Toneel: Bob, Bob, Bob en Bob door Bellevue Lunchtheater. T/m 14/5 Bellevue, Amsterdam (12u). Inl. 020-5305301 of www.theaterbellevue.nl.
    • Wilfred Takken