Roergebakken rundvlees

Cellofaannoedels zijn fijne, transparante noedels die zijn gemaakt van groene mungbonen. Ze zijn verkrijgbaar bij alle goed gesorteerde toko's. Verwijder het touwtje dat om de bundel noedels gewikkeld is voor u ze weekt.

Snijd het rundvlees in flinterdunne plakjes en leg ze in een schaal. Voeg de lente-ui, knoflook, het gestampte sesamzaad, de suiker, sojasaus, zwarte peper en de sesamolie toe en schep om met het vlees. Dek de schaal af en laat ten minste 30 minuten of tot 6 uur marineren.

Doe de cellofaannoedels in een grote kom en giet er zoveel heet (niet kokend) water over dat ze ruim onderstaan. Laat 20 minuten weken, waarbij u ze af en toe met de vingers loswoelt. Bereid intussen de groenten voor. Was de paksoi en dep hem droog. Snijd de stelen in plakjes en het blad in grove stukken. Schil de wortel en snijd hem in staafjes. Snijd de bamboescheuten in staafjes. Snijd de komkommer in dunne plakjes. Pel de ui, snijd hem doormidden en snijd hem dan in dunne plakjes. Zet alles in aparte kommen klaar.

Verhit een grote wok op middelhoog tot hoog vuur. Doe er een paar eetlepels plantaardige olie in en laat heet worden. Roerbak een voor een de verschillende groenten, elk 2 tot 3 minuten, tot ze bijtgaar zijn. Giet telkens zo nodig wat olie in de wok. De ui mag iets langer gebakken worden, tot hij goudbruin is. Schep elke groente na het bakken terug in zijn kom.

Giet de noedels in een zeef en laat ze goed uitlekken. Leg de bundel noedels op een snijplank en snijd hem in drieën. Doe terug in de kom. Roerbak het vlees met de marinade niet langer dan een paar minuten. Schep alle groenten en de noedels terug in de wok en roerbak even op een hoog vuur tot alles is doorgewarmd. Breng op smaak met sojasaus en zout en peper.

Voor 3 tot 4 personen:350 gram malse ribeye of biefstuk1 lente-ui, in plakjes2 tenen knoflook, fijngehakt1 dessertlepel sesamzaad, fijngestampt2 theelepels suiker1,5 eetlepel Japanse sojasaus (Kikkoman)versgemalen zwarte peper1,5 eetlepel sesamolie100 gram cellofaannoedels; 400 g paksoi; 125 g wortel; 125 g bamboescheuten; 1 kleine komkommer; 125 g ui; plantaardige olie voor het bakken; extra sojasaus

Morgen: omelet.

    • Kim Maclean